Smartfony zniwelują tzw. cyfrowy podział, ciało stanie się hasłem, a otoczenie wypełnią czujniki. Między innymi w taki sposób zdobycze technologii będą wpływać na decyzje konsumenckie w 2014 r. – wynika z badań Ericsson ConsumerLab.

10 trendów konsumenckich na rok 2014:

1. Aplikacje zmieniają społeczeństwo
Szybkie tempo absorpcji smartfonów na globalnym rynku zupełnie zmieniło sposób, w jaki komunikujemy się i korzystamy z Internetu. Rewolucja mobilności stworzyła podwaliny dla transformacji najróżniejszych branż. Wkroczyliśmy w fazę gwałtownej dywersyfikacji sposobów korzystania ze smartfonów – użytkownicy poszukują coraz większej liczby osobistych aplikacji, które ułatwią codzienne funkcjonowanie w możliwie największej liczbie obszarów, tj. komunikacja, transport, zdrowie, sport itd. Aplikacje, których używasz, są ważniejsze niż twój telefon.

2. Twoje ciało jest hasłem
Serwisy internetowe wymagają coraz dłuższych haseł z kombinacją cyfr, liter, symboli, co sprawia, że zapamiętanie wszystkich haseł jest prawie niemożliwe. Wszystko to prowadzi do rosnącego znużenia koniecznością korzystania z haseł i zainteresowaniem alternatywami biometrycznymi. 52% użytkowników smartfonów chce stosować odciski palców zamiast haseł, a połowa konsumentów gotowa jest w ten sposób autoryzować płatności kartami kredytowymi.

3. Zmierzone „ja”
Ciśnienie krwi, puls, kroki – to tylko przykłady tego, jak możemy mierzyć aktywności. Wystarczy włączyć aplikację śledzącą trasę i tempo biegu, by dowiedzieć się czegoś na swój temat. 40% konsumentów chciałoby, aby smartfon mierzył każdą ich aktywność. 59% osób chciałoby mieć opaskę na rękę, która pozwalałaby na uzyskanie dokładniejszych danych i szerszego zakresu pomiarów.

4. Chcemy dostępu do Internetu wszędzie
Globalnie konsumenci są zdecydowanie mniej zadowoleni z jakości Internetu mobilnego niż z jakości połączeń głosowych. Schemat jest podobny zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych. Konsumenci z rynków zaawansowanych rzadziej wybaczają problemy z łącznością i nie zadowalają się gorszą usługą.

5. Smartfony niwelują cyfrową przepaść
Internet w skali globalnej jest wciąż niedostatecznie i nierówno dystrybuowany, co skutkuje powstaniem tzw. cyfrowego podziału.

Wraz z nadejściem tanich smartfonów przynajmniej jedna z barier tworzących cyfrowy podział zaczyna jednak zanikać. Konsumenci nie potrzebują już kosztownych komputerów, by korzystać z serwisów internetowych. Na całym świecie 51% konsumentów uważa, że telefon komórkowy jest ich najważniejszym urządzeniem, używanym do wykonywania codziennych aktywności.

6. Korzyści są ważniejsze niż obawy
Jako że Internet stał się integralną częścią naszego życia, ryzyko związane z byciem połączonym z Siecią staje się coraz bardziej oczywiste.

Z tego powodu 56% użytkowników Internetu ma obawy dotyczące kwestii prywatności. Jednocześnie 4% internautów zapowiada, że w związku z obawami zacznie korzystać z Sieci rzadziej niż obecnie.

7. Wideo z poleceniem
Mimo większego niż kiedykolwiek indziej wyboru multimediów coraz rzadziej sami decydujemy, co chcemy oglądać. Bardzo często natomiast oglądamy treści z polecenia znajomych w sieciach społecznościowych.

38% konsumentów ogląda wideo polecone przez znajomych przynajmniej kilka razy w tygodniu. Znajomi wpływają również na listę czytanych przez nas artykułów i blogów oraz muzykę jakiej słuchamy.

8. Chcę widzieć moją transmisję danych
48% użytkowników regularnie korzysta z aplikacji pokazujących informacje na temat konsumpcji danych. 38% chce tylko wiedzieć, ile danych wykorzystali. 28% badanych chce mieć pewność, że operatorzy naliczają im opłaty poprawnie. Badania pokazują również, że 37% użytkowników regularnie korzysta z aplikacji do mierzenia prędkości połączenia internetowego.

9. Czujniki w otoczeniu
Jako że serwisy internetowe dynamicznie wchodzą pod strzechy, konsumenci coraz częściej oczekują, że ich fizyczne otoczenie będzie również interaktywne. Około 60% właścicieli smartfonów wierzy, że czujniki będą powszechnie wykorzystywane przed końcem 2016 r. Ludzie oczekują, że będą one instalowane niemal wszędzie – w transporcie publicznym, samochodach, domach, pracy.

10. Graj, zatrzymaj, wznów – wszędzie
Globalnie 19% całego czasu przy streamingu internauci spędzają, korzystając z tabletów i telefonów. Konsumenci, którzy oglądają wideo, coraz częściej zaczynają oglądać je w domu i kontynuują czynność w innych miejscach – np. w autobusie czy w parku. Z badania wynika także, że Polska jest jedynym krajem, w którym konsumenci deklarują, iż do wszystkich aktywności komputerowych najczęściej wykorzystują laptop. Polacy rzadziej niż średnia globalna korzystają też ze streamingu wideo na urządzeniach mobilnych. 5% połączeń z Siecią w Europie Środkowej i Wschodniej pozwala na streming wideo – to najgorszy wynik tzw. app coverage na świecie.

O badaniu
Globalny program badawczy Ericsson ConsumerLab bazuje na corocznych wywiadach ze 100 tys. osób z ponad 40 krajów. Celem prowadzonych od ponad piętnastu lat badań jest poszukiwanie wartości, jakimi kierują się konsumenci w zachowaniach oraz sposobie korzystania z produktów i usług ICT.