W czwartym kwartale 2017 roku Polski Standard Płatności odnotował kolejne rekordowe wyniki transakcji BLIKIEM we wszystkich kanałach. System posiada już ponad 6 mln użytkowników, którzy w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku zrealizowali aż 12 milionów transakcji. W sumie daje to 33 miliony płatności BLIKIEM w internecie i punktach sprzedaży, wypłat z bankomatów oraz przelewów na numer telefonu w ciągu roku – prawie cztery razy więcej niż w 2016 r.

– BLIK zamknął czwarty kwartał 2017 roku i tym samym cały rok, ze wzrostami i rekordami transakcji ogółem oraz w każdym z kanałów. Z 12 mln transakcji w ostatnich trzech miesiącach roku, najwięcej, bo aż 8,5 mln odnotowano płatności w internecie. To 71 proc. wszystkich operacji BLIKIEM w czwartym kwartale. – BLIK przyśpiesza e-commerce, doskonale to widzimy. Polacy pokochali ten sposób płacenia w sieci – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

BLIK jest też coraz bardziej popularny przy wypłatach z bankomatów, które stanowią 20 proc. wszystkich transakcji w ostatnim kwartale. Polacy wypłacili w ten sposób gotówkę aż 2,4 mln razy. Płatności w terminalach było 550 tys. (5 proc.), a natychmiastowych przelewów na telefon 540 tys. (4 proc.).

W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 131 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Było to średnio 93 tys. płatności w internecie, 26 tys. transakcji w bankomatach, 6 tys. płatności w terminalach płatniczych i 5,8 tys. natychmiastowych przelewów na telefon. Dzienny rekord transakcji BLIKIEM łącznie wyniósł ponad 238 tys., a w samym internecie aż 195 tysięcy.

– Czwarty kwartał zwykle charakteryzuje się dużą dynamiką, w związku z okresem świątecznym oraz weekendem Black Friday. Tym razem ostatnie trzy miesiące roku okazały się dla BLIKA naprawdę rekordowe. W porównaniu z ubiegłym rokiem, łącznie liczba transakcji w kwartale wzrosła dwukrotnie, a w samym kanale internetowym prawie trzykrotnie. To również o połowę więcej niż w trzecim kwartale 2017 roku – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz – W trzy dni weekendu Black Friday Polacy zapłacili BLIKIEM prawie pół miliona razy – dodaje.
W czwartym kwartale do grona banków udostępniających BLIKA dołączył kolejny bank – BGŻ BNP Paribas. W październiku ubiegłego roku BLIK otrzymał zgodę Prezesa NBP i stał się pierwszym niekartowym schematem płatniczym w Polsce – to potwierdzenie spełnienia wymogów regulacyjnych mających na celu zapewnienie tego rodzaju przedsięwzięciu bezpieczeństwa i stabilności. Nadzór nad funkcjonowaniem schematów płatniczych jest wykonywany przez Prezesa NBP.

Od początku 2017 roku Polacy zrealizowali aż 33 mln transakcji BLIKIEM, w tym prawie 22 mln płatności w internecie. Wzrost liczby transakcji łączy się z coraz większą popularnością BLIKA wśród klientów bankowości mobilnej w Polsce. W samym czwartym kwartale BLIK zdobył milion nowych użytkowników. Obecnie korzysta z niego 6,1 miliona osób – dwa razy więcej niż na koniec 2016 roku. Wartość transakcji zrealizowanych w 2017 r. przekroczyła 4,5 mld złotych.

– Rok 2017 był dla BLIKA przełomowy. Sześciomilionowa, ciągle powiększająca się grupa użytkowników BLIKA zrealizowała w nim aż cztery razy więcej transakcji niż w 2016 r. BLIK stał się powszechnym standardem płatności i jest dostępny w coraz większej liczbie sklepów oraz banków. W nadchodzącym okresie będziemy dalej rozwijać BLIKA zarówno w obszarze płatności, jak i przelewów na numer telefonu – mówi Dariusz Mazurkiewicz.