Jak co roku niemieckie pismo Lebensmittel Praxis przyznało nagrody dla najlepszych supermarketów w czterech kategoriach. Przeanalizowaliśmy werdykt jury i staraliśmy się znaleźć wspólne cechy zwycięzców, by odpowiedzieć na pytanie, co łączy najlepsze supermarkety.

Hamburska Edeka Niemerszein w kategorii „Samozatrudnienie do 2 tys. mkw., Edeka Kels w Ratingen w kategorii „Samozatrudnienie od 2 tys. mkw.”, Rewe w Weil am Rhein jako sklep sieciowy do 2 tys. mkw. oraz Globus w Ludwigshafen jak sieciówka powyżej 2 tys. mkw. – to zwycięzcy w niemieckim konkursie na najlepszy supermarket 2019 roku organizowanym przez Lebensmittel Praxis we współpracy z największym w Europie magazynem branży food: „Meine Familie & ich”. Co zadecydowało o tym, że to właśnie one zostały uznane przez jury za wzór do naśladowania? Na podstawie wyników konkursu staramy się zidentyfikować najważniejsze trendy panujące dziś na Zachodzie w zakresie projektowania przestrzeni marketów oraz przeżywanych w nich doświadczeń zakupowych.

Naturalne surowce i wyraźne kontrasty
Kamień, drewno i rośliny oraz odcienie szarości, czerń i biel – niezależnie od tego, po które z materiałów i kolorów sięgano w poszczególnych marketach i w jakich proporcjach je mieszano, w każdym z nich zauważyć można elementy inspirowane naturą oraz kontrastem. Najdalej chyba w kierunku odważnych zestawień poszli projektanci Edeka Kels. Czarny sufit w przeważającej części marketu, motyw ceglanego muru, wiszące w metalowych donicach rośliny, akcenty ciemnego drewna i przypominająca kamień posadzka – wszystko to stanowi interesujące tło dla rozświetlonych punktowo produktów żywnościowych i tworzy niecodzienną atmosferę miejsca.

Nowoczesne oświetlenie akcentujące
Kolejnym elementem, który dostrzec można w każdym z nagrodzonych marketów jest zróżnicowane, nowoczesne i dopasowane do funkcji pełnionych w poszczególnych obszarach sklepu oświetlenie. – Specjalistyczne moduły do oświetlenia żywności świeżej, oświetlenie akcentujące jako dominująca forma ekspozycji w całym sklepie i skuteczne wdrożenie zasady kontrastu – wszystko to rzuca się w oczy, gdy oglądamy wideorelację ze sklepów wyróżnionych jako najlepsze supermarkety 2019 roku. Znamienne jest także to, że w dwóch spośród czterech nagrodzonych sklepów za oświetlenie odpowiedzialna była ta sama firma – stanowiąca wyspecjalizowaną w obsłudze niemieckiego rynku retail część grupy TRILUX: Oktalite – mówi Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska. – O nowoczesności zastosowanych rozwiązań zaświadczyć może także przykład Edeka Niemerszein, gdzie produkty oświetleniowe stworzone z myślą o sklepach połączone zostały z inteligentnym systemem zarządzania pracą opraw TRILUX LiveLink. Zaprogramowano go tak, by światło padające na żywność świeżą nie przekraczało maksymalnych wartości natężenia oświetlenia 1 200 lx. Rozwiązanie zapobiega nadmiernej ekspozycji towaru na promieniowanie, w wyniku której możę on tracić świeżość a co za tym idzie atrakcyjny wygląd. Dodatkowo, zastosowane na stoisku oprawy wyposażono zarówno w moduły Meat+Fish (M+F), jak i Meat (M), co pozwala dostosować natężenie światła jak również barwę światła do aktualnej zawartości lad chłodniczych – tłumaczy Gabryelczyk.

Wyrafinowana strefa bistro
Pizza z pieca od Włochów, sushi i dania z woka, rozbudowany dział garmażerki i idealnych na pierwsze lub drugie śniadanie produktów gotowych do spożycia czy stoisko ze zdrowymi zupami – każdy z nagrodzonych w konkursie sklepów postarał się o strefę bistro, która nie tylko pozwala klientom pokrzepić się w trakcie zakupów, ale także wyróżnia sklep na tle innych marketów. Bez wątpienia dobre jedzenie dostępne od ręki to ważny element budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych.
Klarowne wydzielenie poszczególnych sekcji oraz wzbogacenie ich o usługi dodatkowe

Skoro mowa o wyróżnieniu, nie sposób zwrócić uwagi na to, jak w pieczołowicie w najlepszych marketach oznaczono poszczególne segmenty sklepu – w niektórych przypadkach nadając im także wystrój inny niż w sąsiednich strefach. Czerń i biel tablic, duże napisy i unikalny design przestrzeni, na przykład w sekcji win. Wszystko to pozwala klientom bez trudu odnaleźć to, czego szukają, paradoksalne wydłużając pobyt w sklepie i szanse zakupu dzięki utrzymaniu pozytywnych emocji. W oczy rzucają się także wzbogacające poszczególne strefy usługi dodatkowe jak palarnia kawy (musi pachnieć wspaniale) czy sommelier podsuwający w specjalnie wydzielonej strefie najbardziej godne polecenia wina.

Ukłon w stronę BIO
W każdym z docenionych w konkursie marketów dostrzec można także regał z produktami BIO lub plansze z zapewnieniami o lokalnym i naturalnym pochodzeniu żywności świeżej. Wzrost świadomości klientów, zwracanie przez nich uwagi na skład jedzenia oraz kwestię ekologicznych obciążeń związanych z jego wytworzeniem i transportem to trend, który jest widoczny także w Polsce i prawdopodobnie będzie zyskiwał na znaczeniu. Można spodziewać się, że w coraz większym stopniu da się zauważyć jego przejawy w naszych sklepach – nie tylko tych z najwyższej półki.