Weltbild to jedna z największych firm wysyłkowych w Polsce. W momencie połączenia ze spółką Świat Książki, sklep internetowy wszedł do ścisłej czołówki krajowego sektora e-commerce (3. miejsce w branży). Weltbild to także drugi co do wielkości sprzedawca książek w Polsce na rynku detalicznym (ponad 40 księgarni stacjonarnych). W ostatnich latach spółka położyła główny nacisk na rozwój sklepu internetowego oraz rozbudowę sieci księgarń i outletów. Przejęcie Świata Książki stało się ogromną szansą umocnienia pozycji na rynku oraz poszerzenia dotychczasowej oferty obu firm.

W wyniku fuzji Weltbildu ze Światem Książki w sposób znaczący zwiększyła się grupa klientów, dlatego spółka postanowiła podjąć działania na rzecz wzmocnienia potencjału sprzedaży. – Istotna była również zmiana naszej dotychczasowej strategii biznesowej związanej z dynamicznym rozwojem dostępu klientów do Internetu, która polegała na położeniu większego nacisku na e-commerce w stosunku do sprzedaży katalogowej. W związku z powyższym, okazało się konieczne przemodelowanie procesów biznesowych i logistycznych tak, by maksymalnie skrócić czas oczekiwania na realizację zamówienia przez klienta końcowego – twierdzi Paweł Hawrus, Dyrektor Logistyki Weltbild Polska.

W wyniku szczegółowej analizy procesów sprzedaży oraz operacji logistycznych, oszacowano potrzebę zwiększenia dziennej wydajności wysyłkowej w kanale B2C do 28 tys. obiektów na dzień w okresie standardowym i do 42 tys. w okresach wzmożonej sprzedaży. Realizacja wyników wysyłkowych miała być możliwa poprzez wzrost wydajności przyjęcia produktów cross-dockingowych do magazynu w wysokości 3 tys. SKU x 50 szt./ dzień.

Dla zarządu spółki Weltbild było jasne, że najlepszym modelem obsługi procesów logistycznych wraz z obsługą e-commerce będzie, tak jak do tej pory, przekazanie odpowiedzialności doświadczonemu partnerowi. – W związku ze zmianami w firmie skoncentrowaliśmy nasze zasoby na podstawowej działalności, czyli marketingu i sprzedaży. Ponieważ procesy m.in. logistyczne musiały zostać znacznie rozbudowane, postanowiliśmy skorzystać z możliwości outsourcingu, dzięki któremu chcieliśmy uzyskać konkretne korzyści biznesowe, przede wszystkim poprawienie naszego potencjału konkurencyjnego, podniesienie jakości usług czy wreszcie zwiększenie efektywności poszczególnych działów – wyjaśnia Paweł Hawrus z Weltbildu.

Zarząd Weltbildu po przeprowadzeniu przetargu wśród firm logistycznych oraz przeanalizowaniu wszystkich propozycji zdecydował się kontynuować współpracę z arvato Polska, czołową firmą oferującą kompleksowy outsourcing procesów logistycznych. – Wybraliśmy arvato przede wszystkim dlatego, że świetnie rozumie, jakie są kluczowe czynniki przewagi konkurencyjnej w świecie e-commerce. Dzięki nim byliśmy w stanie zachować najwyższe standardy obsługi klienta, związane z terminowością dostaw, niezakłóconymi rozliczeniami finansowymi, sprawną komunikacją z nabywcami oraz intuicyjną obsługą platformy IT – mówi Paweł Hawrus z Weltbildu.

Nie bez znaczenia była także bogata infrastruktura arvato, na którą składają się m.in. magazyny o łącznej powierzchni ponad 50 tys. m2, system zarządzania magazynem SAP R/3 4.7, czy zaawansowane systemy zabezpieczeń. Co więcej, dla spółki Weltbild niezaprzeczalnym atutem arvato było wieloletnie doświadczenie w zakresie logistyki, pewność realizacji zleconych usług w wymaganym czasie, jak również współpraca z większością operatorów pocztowych oraz firm kurierskich działających w Polsce.

Głównym wyzwaniem dla spółki Weltbild była sprawna obsługa bardzo szerokiej oferty asortymentowej w różnych kanałach dystrybucji. Po pierwsze, wysyłki B2C, czyli zamówienia internetowe, POS i standardowe, a po drugie B2B: zamówienia do sieci ponad 40 księgarń Weltbild oraz na rynek otwarty. Zadaniem arvato było takie zaprojektowanie i optymalizacja procesów, aby paczki do klientów trafiały w możliwie najkrótszym czasie. – Na całkowity okres oczekiwania na przesyłkę składa się termin realizacji zamówienia, który liczony jest od chwili potwierdzenia zlecenia. Wówczas następuje sprowadzenie towaru od producenta, przyjęcie dostawy, skompletowanie i zapakowanie paczki, a następnie przekazanie jej do wysyłki. Ostatnim etapem jest dostawa przez wybranego przewoźnika klientowi końcowemu. arvato elastycznie reagowało na nasze potrzeby oraz zgłaszane przez nas pomysły. Ta otwartość spowodowała, że rozwiązanie arvato w pełni odpowiadało naszym rosnącym potrzebom – zapewnia Paweł Hawrus z Weltbild.

Rozszerzenie oferty B2B wywołało konieczność zmiany organizacji obsługi poprzez wprowadzenie dynamicznych miejsc składowania oraz wdrożenie systemu kompletacji PBV – systemu przyspieszającego realizację zamówień. Wykorzystanie regałów automatycznych zwiększyło szybkość obsługi oraz wpłynęło na efektywne wykorzystanie powierzchni magazynowej. Kolejnym wyzwaniem była konieczność właściwego zorganizowania tzw. wysyłek akcyjnych, czyli np. wysyłki podręczników, która charakteryzuje się szybkimi dostawami i natychmiastową dystrybucją. Wymagała ona dostosowania struktury magazynowej i wysyłkowej poprzez przygotowanie 4 tys. miejsc składowania, lub comiesięczne akcje zatowarowania księgarń w ilości od 40 do 60 tys. obiektów. Ostatnim zadaniem jeżeli chodzi o logistykę było zapewnienie sprawnej obsługi crossdockingu, również z wykorzystaniem produktów ze zwrotów. Postanowiono zrealizować ją poprzez rozmieszczanie towaru w dedykowane miejsca na magazynie, dzięki czemu produkty były od razu dostępne do ponownej wysyłki.

arvato dokonało również pełnej integracji systemu IT Weltbild z systemem logistycznym arvato DWMS: SAP – SAP. Co więcej, zapewniło także hosting serwerów SAP oraz wdrożenie elektronicznego obiegu faktur wraz z integracją SAP: ELO. Sklep internetowy powierzył arvato także  usługi typu Call Center, na które składała się m.in. obsługa e-maili, połączeń przychodzących, czyli zamówień, określenia statusu wysyłki, reklamacje itd. oraz obsługa połączeń wychodzących: akcje aktywizacyjne i telesprzedaż.