Dane Shopera z kilkunastu tysięcy polskich sklepów internetowych pokazują, że Black Friday jako zjawisko społeczne i marketingowe z roku na rok nasila się.
Sklepy Shopera w Black Friday 2018 r. odnotowały o 91 proc. wyższy wynik sprzedaży (wartość zakupów) niż podczas Black Friday w 2017 r.
W Black Friday 2017 kupujący wydali 2,4-krotnie więcej niż średnia dzienna w październiku 2017 r.
W Black Friday 2018 wydali już ponad 3-krotnie więcej niż średnio w październiku 2018 r.
– Bijący co roku rekordy Black Friday działa jak samospełniająca się przepowiednia. Kupujący spodziewają się wielkiego święta zakupów, a sprzedawcy widzą, że działania marketingowe w tym okresie są nadzwyczaj skuteczne i często rozciągają czas trwania promocji na cały weekend lub tydzień a niektórzy zaczynają nawet z miesięcznym wyprzedzeniem. Dane pokazują jednak, że klienci zdają się najbardziej przywiązani do okazyjnych zakupów w ten jeden dzień. W ubiegłym roku kwoty zakupów były najwyższe w piątkowym poranny szczycie, za to największy skok liczby zamówień odnotowaliśmy w Czarny Piątek po godz. 21. Tym razem też spodziewamy się rekordowego zainteresowania kupujących oraz nagłych wzrostów ruchu w sklepach i jesteśmy na nie przygotowani – zapowiada Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.
Podobny trend obserwują eksperci firmy SMSAPI. Podczas Black Friday 2018 jej klienci, aby przypomnieć swoim subskrybentom o specjalnych okazjach, wysłali o połowę więcej wiadomości SMS niż w Black Friday 2017 r.
Dane Shopera wskazują również, że cały ostatni kwartał roku jest dla sprzedawców bardziej pracowitym czasem od trzech pozostałych i większość sklepów notuje wysokie wyniki aż do Bożego Narodzenia. Ten sam trend odnotowuje również InPost. Jak mówią przedstawiciele firmy, wzmożony ruch zaczyna się już od połowy października a kurierzy pracują w specjalnym trybie aż do Świąt.