Pomimo tego, że Black Friday 2016 był pierwszym dniem w historii m-commerce, w którym przychody z kanału mobilnego przekroczyły miliard dolarów, zakupy offline nadal mają się bardzo dobrze, notując rekordowe wyniki sprzedażowe, podczas przedświątecznego szaleństwa zakupowego.

Również w Polsce zauważalne było bardzo duże zainteresowanie zarządców centrów handlowych i najemców promocją ofert specjalnych tego dnia.

Bazując na danych Retail-Database, dotyczących akcji specjalnych w polskich centrach handlowych, astronomicznie wzrosła liczba eventów pro-sprzedażowych przygotowanych na Czarny Piątek.

W 2015 r., niecałe 10 centrów handlowych szerzej komunikowało Black Friday, zachęcając klientów do zakupowego szaleństwa. W tym roku, ta liczba wzrosła aż 6-krotnie.

W Posnanii udało nam się pozyskać ponad 140 wyjątkowych rabatów. Warto podkreślić fakt, że dzięki zaangażowaniu najemców, Black Friday w naszym centrum trwał cały weekend. Takie działania są dobre dla obu stron – Klienci mogą skorzystać z wyjątkowych ofert jeszcze przed wyprzedażami, najemcy zwiększyć swoje przychody, a przy okazji zaprezentować swój asortyment. Dlatego śmiało mogę wysnuć tezę, że ostatni piątek listopada, na który przypada Black Friday, będzie cieszyć się coraz większym zainteresowaniem,, zarówno ze strony najemców, jak i konsumentów.” – podkreśla Agnieszka Juszkis, dyrektor marketingu Posnanii.

W temacie szerszej komunikacji Black Friday, marketerzy centrów handlowych postawili na inwestycje w media mix, ze szczególnym naciskiem na kanały zasięgowe (billboardy, radio) oraz digital.

Agnieszka Juszkis z Posnanii zaznacza, że:

Do promowania eventu, oprócz kampanii online u wydawców zewnętrznych, wykorzystaliśmy także nasze kanały social media – Facebook, Instagram oraz Snapchat. Dzięki wykorzystaniu tych trzech kanałów mogliśmy dotrzeć do różnych grup docelowych. Snapy z promocjami obserwowało blisko 2000 użytkowników, kampania banerowa, która linkowała do strony posnania.eu wygenerowała 40% wzrost ruchu, a akcja mobilna z Qpony dotarła do prawie 26 000 unikatowych osób w Poznaniu” – to właśnie synergia tych wszystkich kanałów według Agnieszki Juszkis składa się na sukces tej akcji.

Jedną z wyróżniających się w Polsce form promocji Black Friday była kampania „Black City” przygotowana przez Blue City. Niektóre sklepy zdecydowały się obniżyć ceny prawie o połowę. Warszawskie centrum postawiło również na nowoczesne rozwiązania marketingu mobilnego. Na kilka dni przed Black Friday w aplikacji Qpony można było zrobić telefonem „shake” i otrzymać bardzo atrakcyjny rabat. Niemal 10 000 osób w Warszawie zdecydowało się zaangażować w tę innowacyjną formę odkrywania zniżek, mającą cechy gamifikacyjne.

Według Krzysztofa Sajnóga – dyrektora marketingu Blue City:

Tegoroczny Black Friday cieszył się gigantycznym zainteresowaniem naszych klientów. Piątek, 25.11.2016 był najlepszym piątkiem w historii Blue City, biorąc pod uwagę liczbę odwiedzających”.

Na pytanie, czy Black Friday na dobre wpisze się w kalendarz eventów pro-sprzedażowych w Polsce, Krzysztof Sajnóg odpowiada:

Już się wpisał – na naszych oczach powstała nowa, „świecka tradycja” :-). Wyprzedaże spowszedniały, noce zakupów nie mają już takiej siły przyciągania jak wcześniej. Black Friday jest modny”.

Również w lubelskich Tarasach Zamkowych zaobserwować można było ogromne zainteresowanie promocjami przygotowanymi z myślą o Black Friday. Centrum starannie opracowało specjalną komunikację, stawiając na wielokanałowe dotarcie do otoczenia i wykorzystując m.in.: spoty w trzech stacjach radiowych, lokalne portale, mobilną reklamę w Qpony oraz media społecznościowe.

Efektem działań był 100% wzrost foot fallu (w stosunku do ubiegłorocznego Black Friday). Widać, że klienci docenili szeroką gamę promocji zaoferowanych im przez nasze Centrum. Warto tutaj podkreślić zaangażowanie najemców – ponad 50 sklepów i punktów usługowych przygotowały na ten dzień specjalne, okazyjne oferty dla klientów”

– komentuje Katarzyna Wojciechowska – Wójcik, Center Manager w Tarasach Zamkowych w Lublinie.

Kolejne edycje powinny przyciągać coraz większą liczbę klientów, co spowodować może pojawianie się coraz ciekawszych promocji i jeszcze szerszego zaangażowania najemców.” – dodaje Wojciechowska – Wójcik.

Klienci poszukujący inspiracji zakupowych, coraz częściej przed wizytą w centrum handlowym, sięgają po oferty specjalne, dostępne online lub na urządzeniach mobilnych.

Użytkownicy popularnej aplikacji Qpony w rekordowym stopniu poszukiwali wyjątkowych rabatów na swoich telefonach, aby w Black Friday wybrać się na zakupy do swojego ulubionego centrum handlowego.

Z roku na rok zainteresowanie Czarnym Piątkiem zauważalnie wzrasta. W porównaniu z rokiem 2015, odwiedzalność aplikacji wzrosła aż o 160%.

Najpopularniejsze kategorie wśród smart shopperów to moda, uroda i elektronika”. zaznacza Marcin Lenkiewicz, współwłaściciel i dyrektor działu Retail w spółce Qpony.

Co ciekawe, Black Friday to w wielu przypadkach już cały Black Weekend, podczas którego mobilni Polacy korzystają z ofert dedykowanych.

Jako firma oferująca technologię mobilną, korzystaliśmy również z wysyłek kontekstowych wiadomości push. Najlepszą konwersję miały notyfikacje wysłane już w samym centrum handlowym poprzez nadajniki beacon, kiedy klient był już w tak zwanym „shopping mode”. Otwieralność tych wiadomości z rabatami sięgała nawet 70%.

Według wielu specjalistów branży retail w Polsce tegoroczny Black Friday był pierwszym tego typu eventem pro-sprzedażowym, który udowodnił najemcom, że jednodniowe akcje specjalne po prostu się opłacają. Wzrastająca popularność Black Friday w kolejnych latach może zachęcić większą liczbę brandów do przygotowania uszytych na miarę rozwiązań marketingowych, skupionych na maksymalizacji sprzedaży w okresie przedświątecznym.