Według ekspertów CBRE, firmy doradczej w sektorze nieruchomości, rynek centrów handlowych w 2013 roku będzie kształtował się głównie pod wpływem rosnącej konkurencji w warunkach pogarszającej się sytuacji ekonomicznej. Spośród wielu trendów na rynku centrów handlowych CBRE zwraca uwagę na trzy, które zdaniem ekspertów będą przedmiotem aktywnego zainteresowania deweloperów. Są to dynamiczny, choć niespodziewany, rozwój ulic handlowych w największych miastach, nowe, specjalistyczne formaty obiektów handlowych oraz powrót zainteresowania dużymi miastami, które stwarzają kolejne nisze geograficzne i rynkowe.
Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom, sytuacja na rynku centrów handlowych powoduje rozkwit ulic handlowych w Warszawie i innych dużych miastach Polski. Brak nowych powierzchni handlowych w centrach wielu miast, charakteryzujących się dużą siłą nabywczą i wciąż wysokim popytem, powoduje ożywanie obszarów dotychczas uśpionych. Inną przyczyną rozwoju ulic handlowych jest utrudniony dostęp niezależnych najemców do istniejących galerii handlowych, połączony z rozkwitem gastronomii i drobnej przedsiębiorczości.
Innym wyraźnym trendem na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych będzie w nadchodzących latach rosnąca specjalizacja obiektów. Dotychczas w tym kontekście mówiło się głownie o przebudowach i rozbudowach istniejących centrów handlowych. Jednak zdaniem ekspertów CBRE, ważniejszym symptomem tego zjawiska jest rosnąca liczba projektów specjalistycznych, takich jak parki handlowe (czyli zespoły sklepów specjalistycznych, np. meblowych i budowlanych), centra wyprzedażowe (tzw. outlety) czy centra rozrywki. Dojrzewanie rynku centrów handlowych powoduje konieczność rozszerzania wachlarza dostępnej oferty przez deweloperów i firmy zarządzające. Tę przemianę dobrze ilustruje ewolucja outletów, które stają się miejscem, gdzie można nie tylko zrobić tanie zakupy, ale także zjeść posiłek, czy spędzić czas z rodziną. Jest to dowód zmian w wyborach konsumentów, jak również dużego wzrostu świadomości marek wśród kupujących.
Eksperci CBRE obserwują też powrót zainteresowania deweloperów powierzchni handlowych dużymi miastami. Po początkowej fazie ekspansji w polskich miastach, która koncentrowała się na kilku największych ośrodkach, w latach 2006 – 2009 deweloperzy rozpoczęli gwałtowny rozwój w coraz mniejszych lokalizacjach. Choć trwa on nadal, to jego potencjał wyraźnie się wyczerpuje, a nasycenie powierzchnią handlową w miastach małych i średnich przekracza naturalne możliwości popytowe tych rynków. Największe miasta wciąż oferują dużo niewykorzystanych możliwości, nie tyle w segmencie największych i wiodących projektów (gdzie konkurencja jest bardzo duża), co w obszarze projektów mniejszych, lokalnych i sąsiedzkich galerii handlowych, czy tzw. stripmalls. Szczególnie obrzeża i przedmieścia miast pozostają nienasycone pod względem nowoczesnej oferty handlowej i stwarzają bardzo dobre możliwości rozwoju.