Checkpoint Systems nawiązał współpracę z firmą ECR Community Shrinkage and On-Shelf Availability Group (ang. Efficient Consumer Response –Wydajna Reakcja na Potrzeby Konsumenta/Nabywcy). Celem kooperacji jest zbadanie wpływu samoobsługowych technologii skanowania cen produktów i płacenia za zakupy (SCO) na zyski sklepów.
Projekt badawczy Self-Checkout in Retail: Measuring the Loss (Kasy samoobsługowe w handlu detalicznym: pomiar strat) został zrealizowany przez Adriana Becka, emerytowanego profesora uniwersytetu w Leicester. Obejmował kompleksową analizę wpływu technologii SCO na zyski sklepów detalicznych oraz opracowanie rozwiązań, które mogą pomóc handlowcom zminimalizować ryzyko związane z tymi technologiami.
Innowacje w sklepach i ich skutki
W czasie, gdy w sektorze handlu detalicznego ma miejsce transformacja cyfrowa, wiele sklepów wprowadza nowe technologie, które ułatwiają klientom zakupy i zapewniają bezproblemową obsługę. W ciągu minionych 15 lat koncepcja samoobsługowych punktów sprzedaży, gdzie klienci mogą szybko zeskanować ceny produktów i zapłacić za nie za pomocą aplikacji w smartfonie, zyskała wielu zwolenników.
Technologie te umożliwiają bardziej interaktywną i spersonalizowaną obsługę klientów, którzy mogą szybko i w sposób bardziej niezależny płacić za zakupy. Ponadto systemy SCO ułatwiają detalistom zwiększenie produktywności. Przewiduje się, że w najbliższych latach powstanie jeszcze więcej sklepów samoobsługowych. Na przykład Amazon do 2021 roku zamierza utworzyć na całym świecie 3000 takich punktów, podobnych do tych, które działają już w Seattle i Chicago.
Jak wynika z raportu, technologie SCO usprawniają obsługę klientów i zwiększają produktywność sklepów, z drugiej strony mogą niekorzystnie wpływać na rentowność placówek handlowych.
SCO a straty w sklepach
Z badań, w ramach których firma ECR przeanalizowała dane dostarczone przez 13 przedsiębiorstw handlu detalicznego w Stanach Zjednoczonych i Europie oraz dwóch producentów technologii SCO, wynika, że im szerzej sieć detaliczna wykorzystuje kasy samoobsługowe, tym większe odnotowuje straty.
Badania objęły trzy typy systemów SCO: Fixed SCO (skanowanie produktów przy kasie samoobsługowej), Scan and Go (korzystanie z urządzenia skanującego udostępnionego przez sklep) oraz Mobile Scan and Go (skanowanie produktów za pomocą własnego smartfona). Okazuje się, że w sklepach, gdzie 55-60 proc. transakcji realizowano w punktach Fixed SCO, straty były większe o 31 proc., natomiast w sklepach stosujących systemy Scan and Go ― nawet o 18 proc. w porównaniu ze sklepami, które w ogóle nie używały technologii SCO.
Choć wskaźniki wdrożenia systemów Scan and Go wciąż są niewielkie i odpowiadają zaledwie 2,82 proc. wszystkich transakcji zarejestrowanych przez respondentów, badania wykazały, że klienci korzystający z tej technologii popełniają wiele błędów. Im więcej produktów w koszyku, tym większe ryzyko wielokrotnego zeskanowania ceny tego samego produktu lub pominięcia niektórych pozycji podczas skanowania. Z raportu wynika, że jeśli koszyk zawiera 50 produktów, to prawdopodobieństwo popełnienia przez klienta co najmniej jednego błędu wzrasta do 60 proc., natomiast w przypadku 100 produktów wskaźnik ten rośnie nawet do 90 proc.
Przyczyny strat
W raporcie firmy ECR wśród najczęstszych przyczyn strat związanych z używaniem systemów SCO wymieniono nieudane skanowanie, błędy (np. zeskanowanie kodu kilograma winogron jako kilograma marchewki), odejście od kasy przed zeskanowaniem wszystkich produktów, nieprawidłowy odczyt cen produktów oferowanych w promocji lub mających wiele odmian, zamianę kodów kreskowych oraz oszustwa związane z kuponami.
Skala potencjalnych strat wskazuje, że wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby kasy samoobsługowe mogły przynosić oczekiwane korzyści zarówno sklepom detalicznym, jak i dostawcom technologii SCO. Należy przeprowadzić dokładną ocenę ryzyka i potencjalnych korzyści, począwszy od bardziej realistycznego i rozważnego oszacowania zwrotu z inwestycji i rozmiarów strat powodowanych przez SCO.
Sklepy detaliczne powinny również zastanowić się, jak i gdzie najlepiej wykorzystać tę technologię oraz opracować spójną, obejmującą całą organizację strategię, która uwzględni potencjalne korzyści z tych przyjaznych dla klienta i bezproblemowych metod obsługi. Przemyślane podejście sprawi, że technologie te zapewnią firmie wzrost sprzedaży bez niepotrzebnego obniżania rentowności.
„Firma Checkpoint Systems, która od ponad 50 lat znajduje się w czołówce producentów inteligentnych rozwiązań, aktywnie wspiera propagowanie fachowej wiedzy na ten temat w sektorze handlu detalicznego. Jako główny udziałowiec badań prowadzonych przez firmę ECR Group widzimy, że raport dostarcza przydatnych informacji na temat możliwości i problemów związanych z używaniem technologii samodzielnego skanowania cen towarów i płacenia za zakupy przez klientów. Popieramy zamieszczone w nim zalecenia i jesteśmy otwarci na współpracę z firmą ECR oraz szerzej rozumianym sektorem handlu detalicznego, aby rozwijać technologie używane już w sklepach i zapewnić klientom jeszcze lepsze rozwiązania” – mówi Ewa Pytkowska, Sales Director Poland w Checkpoint Systems Polska.