Dziś sklepy online często wiedzą o swoich klientach więcej niż oni sami o sobie. Na podstawie historii wyszukiwań, historii zakupów oraz preferencji i zainteresowań, sklepy docierają do potencjalnych klientów i prezentują swoją ofertę w dopasowanej cenie. Jak to wpływa na nasze zakupy w sieci?

Oferty szyte na miarę
Dziś algorytmy stosowane w eCommerce zastępują dobrego sprzedawcę, który doradza, jaki produkt wybrać. Wszystko to dzięki odpowiedniemu profilowaniu i analizie zachowań w Internecie. Jak to działa?

Skoro poszukujesz farby do malowania ścian, to przecież będziesz potrzebować też odpowiedniego pędzla. Dzięki właściwemu powiązaniu produktów oraz historii zakupów innych klientów sklep sugeruje, czego możesz szukać w dalszej kolejności. Szukasz noclegu w kurorcie narciarskim? Może potrzebujesz w takim razie kupić też nową odzież sportową albo sprzęt? I nim zdążysz jeszcze o tym pomyśleć, na odwiedzanych przez Ciebie stronach pojawiają się oferty sklepów z takim asortymentem.

Co dzięki temu zyskujesz? Przede wszystkim czas, który tracisz na przeszukiwaniu katalogu czy przeszukaniu innych sklepów oferujących dane produkty.

– Zachowania klientów, ich preferencje oraz historia zakupów to najważniejsze czynniki wpływające na decyzję zakupową. Sztuką jest odpowiednie wykorzystanie wiedzy, jaką możemy pozyskać o kliencie, aby dać mu to, czego właśnie w danym momencie potrzebuje – mówi Petar Tahchiev, twórca Nemesis, platformy dedykowanej branży eCommerce.

Dopasowane ceny
Często nie tylko produkty są dopasowane do zachowań klientów w Internecie, ale też i same ceny. Odpowiednie algorytmy pozwalają ustalić, skąd pochodzi ruch na stronie i zaproponować właściwą cenę. W zależności od tego, czy klient trafił do sklepu przez porównywarkę cen, banner kampanii promocyjnej czy też jest nowym lub stałym klientem, cena produktu jest dopasowywana w realnym czasie.

– Ceny produktów często różnią się w zależności od źródła ruchu, wielkości zamówienia, danej promocji, także tej spersonalizowanej. Aby jednak sprawnie zarządzać cenami i nie wprowadzić klientów w błąd, sklep powinien być właściwie zintegrowany z działaniami marketingowymi i sprzedażowymi. Takie wsparcie zapewnia odpowiednia platforma dla eCommerce – podkreśla Bartosz Forysiak, CEO Antologic, partnetra biznesowego Nemesis w Polsce.