Okres przedświąteczny jest niezwykle gorący nie tylko w centrach handlowych i sklepach stacjonarnych. Branża e-commerce co roku odnotowuje znaczny wzrost aktywności kupujących w okolicy Świąt, co często wiąże się z wydłużonym czasem oczekiwania na przesyłkę. Firma Sendit, operator platformy wysyłkowej Sendit.pl, dzięki której można zamawiać usługi kurierskie sprawdziła, do kiedy powinniśmy kupić wszystkie prezenty, żeby nie martwić się, czy zdążą one przyjść przed 24 grudnia.
Zakupy przez Internet to bardzo duży komfort – z domowego zacisza możemy starannie skomponować prezentowe zestawy dla najbliższych, które zostaną dostarczone pod nasze drzwi przez kuriera, lub będą czekać na odbiór w wybranym punkcie. Unikamy kolejek i chaotycznego poszukiwania upominków w sklepach, możemy porównać ceny produktu u różnych dostawców i poczytać opinie na jego temat. W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, przysługuje nam też prawo zwrotu w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Należy jednak pamiętać o tym, że czas szybko płynie i do Świąt nie zostało już dużo czasu. A im bliżej Gwiazdki, tym szanse na otrzymanie przesyłek na czas maleją – tym bardziej, że według prognoz, na zakupy online w tym roku zdecyduje się blisko połowa z nas.
Im wcześniej, tym lepiej
Świąteczną atmosferę czuć zwykle od drugiego tygodnia listopada – w sklepach pojawiają się pierwsze dekoracje, reklamy w telewizji i Internecie przypominają o tym, że czas zastanawiać się nad prezentami dla najbliższych. Z doświadczenia wiadomo jednak, że niewiele osób decyduje się na kupno upominków jeszcze w listopadzie. Najgorętszy czas zaczyna się w grudniu, kiedy presja związana ze świątecznymi zakupami jest nieunikniona. Ma to swoje przełożenie na czas dostawy przesyłek.
– Według analizowanych przez nas danych za 2017 rok, terminowość doręczeń w drugiej połowie listopada w porównaniu do początku miesiąca, spada o około 10%. Oznacza to, że co 10 paczka dotrze do kupującego z opóźnieniem – po dwóch lub więcej dniach roboczych. Każdy, kto planuje zakup prezentów mikołajkowych przez Internet powinien złożyć zamówienia najpóźniej w ostatnim tygodniu listopada. Najtrudniejszy i najbardziej stresujący dla wszystkich okres zacznie się w okolicach 17 grudnia. W najgorętszych dniach nawet połowa spośród naszych zakupów dotrze ze sporym, kilkudniowym opóźnieniem. Pamiętajmy też o tym, że w tym roku Wigilia przypada w poniedziałek, musimy się więc liczyć z tym, że w sobotę i niedzielę (22.12 i 23.12) doręczeń nie będzie prawie wcale, a w poniedziałek będą realizowane w ograniczonym zakresie – mówi Wojciech Kliber, Wiceprezes Zarządu Sendit S.A., Co-Founder w Bliskapaczka.pl
Kurier, maszyna paczkowa a może odbiór w punkcie?
Nie bez znaczenia jest też wybór sposobu dostawy, na jaki się zdecydujemy – a tych sklepy internetowe mają bardzo dużo. Należy brać pod uwagę, iż w grudniu liczba paczek przewożonych przez firmy kurierskie znacznie, nawet kilkukrotnie, przekracza te występujące w innych miesiącach. Jest to prawdziwa klęska urodzaju, nie dziwmy się więc, że terminowe odbieranie i dostarczanie paczek stanowi bardzo poważną trudność dla kurierów. My sami nie ułatwiamy im tego zadania, gdyż w tym okresie często trudniej zastać nas w domu, zabieganych w wirze przedświątecznych przygotowań. W takiej sytuacji doskonałą alternatywą wobec niecierpliwego oczekiwania na kuriera są punkty odbioru, takie jak placówki Poczty, maszyny paczkowe, kioski, stacje benzynowe, sklepy i inne. Z reguły jest to tańsza usługa, a dodatkowo to nie my czekamy na paczkę, tylko paczka na nas.
– Z doświadczenia z poprzednich lat wiemy, że niektóre, najbardziej popularne punkty, mogą być chwilowo przepełnione. Warto jednak podkreślić ogromną skalę inwestycji w infrastrukturę oraz gęstość sieci punktów odbioru (maszynowych i tych opierających się na obsłudze ludzkiej) u wszystkich operatorów, jaka miała miejsce na przestrzeni ostatniego roku. Obecnie rozwiązanie to wygląda na finalnie bezpieczniejsze z punktu widzenia komfortu i czasu oczekiwania na paczkę. Nowatorskim rozwiązaniem jest tutaj Bliskapaczka.pl, która w sposób wygodny dla e-sklepów rozwiązuje zagadnienie prezentacji opcji dostaw w koszyku zakupowym, a z drugiej pozwala nam łatwo wybrać miejsce, w którym paczka będzie na nas czekać – mówi Zbigniew Ptaszyński, Członek Zarządu Sendit S.A., Co-Founder w Bliskapaczka.pl
Do Świąt pozostał już tylko miesiąc. Nie tylko dla kupujących, ale również dla e-sklepów i dostawców przesyłek rozpoczyna się prawdziwy wyścig z czasem. Decydując się za złożenie zamówień na prezenty przez Internet trzeba liczyć się z tym, że okres dostawy zależy od wielu, bardzo różnych czynników. Cały proces zaczyna się w sklepie, a te nie zawsze oferują wysyłkę tego samego lub kolejnego dnia roboczego. Czasem czekają też one na dostawę towaru od dystrybutorów lub producentów. Nie mamy również wpływu na warunki pogodowe, które mogą spowodować nagłe opóźnienia w doręczeniu. Wniosek jest zatem jeden – im wcześniej zdecydujemy się na dokonanie zakupów, tym mniej będziemy stresować się uciekającym czasem.