Zamiast obiecanego skrócenia czasu spędzanego na zakupach, kasy samoobsługowe w wielu sklepach detalicznych stały się symbolem irytujących kolejek. Klienci tracą cierpliwość, podczas gdy pojedynczy pracownik bezskutecznie walczy z błędami systemu. Widok zamkniętych tradycyjnych kas, pozbawionych obsługi, dodatkowo potęguje frustrację. Pomimo pierwotnych założeń, stanowiska samoobsługowe często zawodzą, a klienci wciąż tkwią w kolejkach. Polski startup ZeroQs postanowił zmierzyć się z tym problemem, tworząc inteligentne wózki na zakupy, które usprawniają cały proces zakupowy, znacząco zwiększając komfort klientów i minimalizując czas potrzebny na wizytę w sklepie.
Wiodące sieci handlowe wycofują się z masowego wykorzystania kas samoobsługowych
W branży handlu detalicznego coraz częściej pojawiają się doniesienia o czołowych sieciach handlowych rezygnujących z kas samoobsługowych. Jak donosi CX Dive, Walmart stopniowo wycofuje stanowiska samoobsługowe z wybranych sklepów, a w innych wprowadza ograniczenia dostępu, umożliwiając korzystanie z tej opcji jedynie członkom programu lojalnościowego Walmart+. Inne podejście przyjęła sieć Target, która ograniczyła możliwość korzystania z kas samoobsługowych do maksymalnie 10 produktów. Brytyjski Booths posunęła się najdalej, całkowicie rezygnując ze stanowisk samoobsługowych. Głównymi powodami tego trendu są słabe doświadczenia klientów oraz problemy związane z bezpieczeństwem i startami finansowymi wynikającymi z kradzieży. Obsługa tych urządzeń często wywołuje frustrację wśród klientów, co w rezultacie negatywnie wpływa na ich doświadczenia zakupowe i przeciwdziała efektywności procesu zakupowego, jednocześnie pochłaniając czas pracowników danej placówki. Według badania przeprowadzonego przez Raydiant, aż 67% respondentów doświadczyło trudności z korzystaniem z kas samoobsługowych. Ponadto, dane pokazują, że wskaźnik kradzieży wzrasta nawet o 65% w przypadku korzystania z kas samoobsługowych w porównaniu z tradycyjnymi kasami. Zdając sobie sprawę z kluczowej roli doświadczeń klienta oraz konieczności zadbania o bezpieczeństwo i niwelowania strat finansowych wynikających z kradzieży, sieci handlowe poszukują alternatywnych rozwiązań, coraz częściej zwracając się w kierunku startupów i opracowywanych przez nie innowacyjnych technologii.
Polski startup opracował alternatywę
Założony przez Jarosława Kaczmarczyka i Tomasza Brulińskiego, ZeroQs powstał z misją stworzenia innowacyjnego i efektywnego podejścia do doświadczeń zakupowych klientów, jednocześnie spełniając potrzeby sieci handlowych. Ich inteligentny wózek na zakupy wyposażony jest w zintegrowany system wagowy, czytnik kodów kreskowych oraz ekran dotykowy, dzięki czemu usprawnia cały proces wizyty konsumenta w sklepie. Klienci skanują kody kreskowe produktów za pomocą wbudowanego czytnika podczas umieszczania ich w koszyku. System wagowy i wizyjny monitoruje cały proces zakupowy, skutecznie zabezpieczając sieci handlowe przed kradzieżami oraz pomyłkami. Po zakończeniu zakupów płatności można dokonać przy dedykowanym stanowisku płatniczym lub bezpośrednio na terminalu w wózku.
– Wdrożenie inteligentnych wózków na zakupy ZeroQs przynosi liczne korzyści właścicielom placówek handlowych. Automatyzacja procesów sprzedaży zmniejsza zapotrzebowanie na dużą liczbę personelu, jednocześnie usprawniając zarządzanie stanami magazynowymi i redukując strat związanych z kradzieżami oraz błędnymi skanowaniami produktów. Nasz system dostarcza również precyzyjne dane dotyczące zakupów klientów, a sieci handlowe na ekranie wózka mogą dodatkowo wyświetlać reklamy. – komentuje Jarosław Kaczmarczyk, CEO ZeroQs. – Dla sieci handlowych kluczowym czynnikiem w budowaniu trwałej lojalności klientów jest tworzenie niezapomnianych doświadczeń zakupowych. Nasz produkt, oparty na dogłębnym zrozumieniu i zaspokajaniu tych potrzeb, łączy innowacyjność z funkcjonalnością, służąc zarówno konsumentom, jak i detalistom. – dodaje Jarosław Kaczmarczyk.
Choć kasy samoobsługowe w najbliższej przyszłości nie znikną całkowicie, ich rola z pewnością się zmieni. Rzeczywistość rynkowa i rosnące oczekiwania konsumentów wymuszają na detalistach poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Na horyzoncie pojawiają się i będą pojawiać innowacje, które kwestionują dominację kas samoobsługowych, idealnym przykładem są inteligentne wózki na zakupy.