Cyfryzacja, rozwój technologiczny, big data oraz machine learning pozwalają coraz efektywniej korzystać z dostępnych informacji i maksymalizować skuteczność komunikacji z klientem. Jednym z rozwiązań, bazujących na jakościowych danych, jest tzw. marketing transakcyjny, który według ¾ marketingowców zastąpi dotychczasowe formy promocji, reklamy i lojalizacji klientów. Na czym polega i dlaczego warto z niego korzystać?

Marketing transakcyjny, czy też technologia card-linked marketing (CLM), to w dosłownym tłumaczeniu „marketing połączony z kartą płatniczą”. Coraz więcej marketingowców uważa, że to rozwiązanie wyprze stosowane obecnie najczęściej formy promocji, jak e-mail marketing (48%), kupony (48%) oraz reklama w prasie (30%), Internecie (29%) i telewizji (24%).

Jakościowe dane i personalizacja
Marketing transakcyjny wykorzystuje dane o płatnościach konsumentów dokonywanych „plastikiem” i na podstawie ich analizy tworzy spersonalizowane i kontekstowe oferty w formie elektronicznej, czyli za pomocą e-maili czy sms-ów. Dzięki marketingowi transakcyjnemu przedsiębiorca otrzymuje wgląd do takich informacji, jak:
– typy wydatków konsumenckich (roczne, miesięczne lub dzienne),
– częstotliwość dokonywania transakcji przez klientów w ciągu roku,
– sklepy, w których klienci robią zakupy w zależności od pory roku,
– udział w rynku firmy, w oparciu o wydatki konsumenckie we wszystkich sklepach.

Na podstawie tak precyzyjnych danych o historii zakupowej konsumentów możliwe jest trafne personalizowanie komunikatów, co w efekcie zwiększa dotarcie do klientów i sprzedaż.

Na polskim rynku jedną z ciekawszych technologii, wykorzystujących dane o transakcjach klientów, oferuje ZenCard, należący do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego:
– Technologia ZenCard daje sklepom, sieciom handlowym i punktom usługowym możliwość dodania do istniejących kart płatniczych klientów funkcji uniwersalnej karty rabatowo-lojalnościowej. Dzięki temu sprzedawca może gromadzić dane na temat codziennych wyborów swoich klientów, czyli jak, kiedy i za ile kupują, a następnie kierować do nich spersonalizowane komunikaty – tłumaczy Jarek Sygitowicz, współzałożyciel ZenCard.

Ponadto w ZenCard reakcje na wybory klientów mają miejsce w czasie rzeczywistym, dlatego też przyznawanie zniżek odbywa się automatycznie przy dokonywaniu transakcji kartą płatniczą w terminalu. Jest to wygodne rozwiązanie dla obu stron transakcji, a automatyzacja całego procesu pozwala z jednej strony ograniczyć fraudy, z drugiej zaś koszty szkolenia pracowników z obsługi programu lojalnościowego.

Marketing transakcyjny funkcjonuje od kilku lat, ale dopiero teraz nabiera rozpędu. To gwarancja nie tylko lepszego dotarcia do klientów i poprawy ich satysfakcji dzięki hiperpersonalizacji komunikatów, ale też wzrostu sprzedaży i dokładnego pomiaru wyników kampanii informacyjnych i promocyjnych.