W zeszłym roku liczba użytkowników Internetu w Polsce stanowiła aż 87% całej populacji, jak podaje raport firmy Hootsuite. Chętnie korzystamy z sieci, jednak znacznie spada nasze zaufanie w stosunku do portali społecznościowych. W odbudowaniu go nie pomogą ostatnie działania Mety – firma została ukarana za naruszenie unijnych zasad prywatności. Warto zadać sobie pytanie, jakie działania powinny być podjęte, aby internauci czuli się bezpiecznie w sieci?
Kryzys zaufania do mediów społecznościowych rośnie. Według badania przeprowadzonego przez IBRIS i Instytut Badania Mediów Społecznościowych, w 2022 roku ponad 40% Polaków przyznało, że nie ufa mediom społecznościowym. Na początku tego roku Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) nałożyła karę na Metę. Ten komitet jest głównym organem nadzorczym największych firm technologicznych z Doliny Krzemowej, w tym również Mety. Wedle unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych organizacja nie powinna nakłaniać swoich użytkowników do akceptacji spersonalizowanych reklam. Ze względu na to wykroczenie na firmę została założona kara o wartości ponad 1,8 mld zł. W konsekwencji ten gigant technologiczny ma trzy miesiące na zapewnienie, że przetwarzanie takich informacji jest zgodne z przepisami UE.
Każda strona internetowa w mniejszym lub większym stopniu gromadzi i przetwarza dane osobowe. Dostęp do danych użytkownika powinien być dostępny firmie wyłącznie w celu świadczenia usług, zapobiegania czy rozwiązywania problemów serwisowych, technicznych, lub ze względu na wymagania prawne. Przedsiębiorstwo ma obowiązek w wyraźny sposób zakomunikować prośbę o zgodę na przetworzenie danych osobowych, która jest obligatoryjna. Ponadto użytkownik ma prawo do wycofania jej w dowolnym momencie, skutkiem czego firma automatycznie straci możliwość do wykorzystywania tych danych. Wyjątek stanowią pliki cookies wykorzystywane w celu wykonania lub ułatwiania transmisji komunikatu. W tym przypadku zgoda użytkownika nie jest wymagana.
Według badania na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów, ponad 90%, badanych twierdzi, że wie, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich danych. Zdecydowaną pewność w tym aspekcie ma niestety zaledwie 17%, społeczeństwa. Dodatkowo pomimo deklarowanej wiedzy, młodzi Polacy są grupą, która najczęściej popełnia błędy w zakresie udostępniania swoich danych.
Należy zauważyć, że w dobie gospodarki cyfrowej to dane są jedną z ważniejszych wartości biznesu, dlatego obowiązkiem firm staje się zapewnienie im odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Użytkownicy powinni móc w pełni zaufać platformie, na której tworzą profil i wyrażają zgodę na przetworzenie swoich danych. Niezwykle ważna jest edukacja internautów w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz etyczne działania marki. Sytuacja Mety pozwoliła innym organizacjom na wyciągnięcie wartościowej lekcji – dobro użytkownika zawsze należy stawiać na pierwszym miejscu.
Autorka: Ewelina Ciach, Senior Solution Consultant w firmie Medallia.