Divante z Grupy OEX już po raz drugi, wspólnie z instytutem badawczym IMAS, zrealizowało badanie dotyczące zachowań polskich konsumentów podczas procesu zakupowego. Pokazało ono rosnący wpływ internetu na sposób podejmowania decyzji o zakupie, w tym tendencję do wielokanałowego poszukiwania informacji o produkcie i dążenia do optymalizacji wydatków.
Badanie jest kontynuacją projektu z 2011 roku, co pozwoliło na porównanie danych dotyczących trendów zakupowych dotyczących aż 25 kategorii produktowych na przestrzeni 5 lat. Przeanalizowano zakupy m.in. w takich segmentach jak książki, zabawki, muzyka, sprzęt elektroniczny i wyjazdy turystyczne, aż po produkty finansowe i akcesoria samochodowe. Głównym celem badania było określenie, jak znaczący w zachowaniach zakupowych Polaków jest przepływ klientów między online i offline, czyli efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) oraz SOPO (Search Offline, Purchase Online).
Mijające 5 lat jest silnym potwierdzeniem nieuchronności zmian jakie technologia wywiera na retail. Klientów nie interesuje podział na kanały sprzedaży. Zakładają, że mogą swobodnie poruszać się po wszystkich punktach styku z marką. To duże wyzwanie dla firm. Najczęściej retailerzy nie są jeszcze gotowi technologicznie na łączenie danych o kliencie z wszystkich kanałów. To prowadzi do utraty potencjalnych przychodów i w tym obszarze widzę właśnie największy potencjał do rozwoju na kolejne 5 lat – mówi Tomasz Karwatka, CEO Divante.
Konsumenci najczęściej poszukują w Internecie takich informacji jak cena, opis i opinie użytkowników. Podczas tego procesu korzystają głównie z komputera lub laptopa, choć aż 2/3 badanych stosuje do tego celu również urządzenia mobilne (smartfony i tablety). Choć model jednoczesnego korzystania
z kanałów online i offline nie jest jeszcze mocno rozpowszechniony, dziś stosuje go już co trzeci Polak.
Nasze szersze niż standardowe podejście badawcze do ROPO, pozwalające na badanie przepływów między źródłami informacji i miejscami zakupu, okazało się bardzo korzystne, pomagając zauważyć tendencje przeciwne. W roku 2016 notujemy znaczący wzrost wpływu Internetu na zakupy, choć tradycyjne źródła informacji i miejsca zakupu są nadal jednak w większości branż głównymi kanałami sprzedaży – powiedziała Beata Pachnowska, Dyrektor ds. Badań IMAS.
Według badania Divante i IMAS kategoriami, w których Internet ma największy wpływ na proces zakupowy są: rezerwacje pokoju hotelowego, bilety lotnicze i kolejowe, wyjazdy urlopowe oraz programy i gry komputerowe. W modelu Research Online Purchase Offline najczęściej kupowane są sprzęt RTV, bilety do kina i inne wydarzenia, meble i akcesoria wyposażenia wnętrz oraz programy i gry komputerowe
Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2016 r. przy zastosowaniu metody CATI (wywiady telefoniczne) na próbie 1000 dorosłych Polaków.
Szczegółowy raport z badania jest dostępny do pobrania na stronie: http://go.divante.co/ropo-sopo-zwyczaje-zakupowe-polakow-raport-2016/