Konsumenci w Polsce coraz bardziej zwracają uwagę na ekologiczne opakowania, szczególnie w przypadku produktów spożywczych – wynika z reprezentatywnego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex. Najnowsze ekobadania pokazują, że dla 27% osób kupujących owoce i warzywa, ekologiczne opakowanie jest kluczowym czynnikiem zakupowym. Jednak nie wszystkie kategorie produktowe wykazują takie samo zainteresowanie ekologią. Słodycze i napoje są wyraźnymi wyjątkami, gdzie inne czynniki, takie jak cena i jakość, dominują nad ekologią. Mimo, że ekologia jest ważna dla 54% respondentów, tylko 7% zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach.

Najnowsze badania EKObarometr wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną wśród polskich konsumentów. Analiza wyników dotyczących ważności ekologicznych opakowań w różnych kategoriach produktowych wskazuje na zróżnicowane podejście konsumentów w zależności od typu produktu. Im bardziej „spożywcza” kategoria, tym większe znaczenie ekologicznego typu opakowania. Największą wagę ekologicznym opakowaniom przypisują konsumenci kupujący owoce i warzywa, gdzie 27% respondentów uważa je za główny czynnik wpływający na zakup. Nieco niższy, ale wciąż znaczący odsetek (20% i 24%) wskazuje ekologiczne opakowania jako kluczowy czynnik przy zakupie jedzenia na wynos oraz mięsa i ryb. Podobne tendencje można zaobserwować w przypadku kosmetyków, leków oraz artykułów higienicznych, gdzie tylko około 20-21% respondentów wskazuje ekologiczne opakowania jako główny czynnik zakupu. Ekologiczne opakowania mają mniejsze znaczenie dla konsumentów wybierających słodycze oraz napoje (odpowiednio 18% i 19%). W tych kategoriach inne czynniki, takie jak: cena, waga materiału czy jakość produktu, mogą być decydujące.

– Dla ponad połowy Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik w trakcie podejmowania decyzji o zakupie różnego rodzaju produktów. Świadczy to o rosnącej świadomości ekologicznej oraz wpływie zachowań konsumenckich na środowisko. Niemniej jednak, tylko niewielka część Polaków zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach, co wskazuje na potrzebę dalszej edukacji społeczeństwa w tym zakresie. Istotne jest, że 47% badanych wybiera produkty w opakowaniach z tektury litej – nawet jeśli są one droższe od innych z danej kategorii, ponieważ są one łatwe w recyklingu oraz wykonane z biodegradowalnych, ekologicznych surowców. Nasza grupa kapitałowa świadomie inwestuje w rozwiązania i innowacje materiałowe, które mogą przyczynić się do jeszcze większego rozpowszechniania takich opakowań – zauważa Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex.

Z badania wynika również że 38% Polaków rzadko wybiera produkty zapakowane ekologicznie, kierując się głównie ceną, co sugeruje, że dla istotnej grupy konsumentów, koszty są ważnym, ale być może nie najważniejszym czynnikiem. Jedynie 8% respondentów deklaruje, że cena jest jedynym czynnikiem i nie bacząc na ekologię, zawsze sięga po najtańsze produkty.
Badanie EKObarometr 2024 zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW RESEARCH na reprezentatywnej grupie 1500 respondentów, analizując ich podejście do ekologicznych opakowań w różnych kategoriach produktowych.