Polski handel online ma twarz pragmatyka albo entuzjasty, choć i jeden i drugi doskonale odnajdują się w tym świecie – przekonuje o tym kampania platformy sklepów internetowych Shoper z udziałem Piotra Cyrwusa, w której nawiązuje on do swoich kultowych ról. Okazuje się, że kreowane przez niego postacie bardzo dobrze pasują do wizerunku przeciętnego polskiego właściciela sklepu internetowego.

Kampania firmy Shoper “Będziesz grubą rybą biznesu” z udziałem Piotra Cyrwusa, aktora teatralnego i filmowego, nie jest typową akcją promocyjną z udziałem znanej postaci. Zagrane przez niego role sprzedawców internetowych, choć nieco przerysowane, dobrze pasują do wizerunku typowego właściciela e-biznesu.

Portret polskiego e-sprzedawcy

Badanie przeprowadzone w październiku na potrzeby raportu “Komunikacja sklepów internetowych” firm Shoper i SMSAPI” pokazuje, że 53 proc. sprzedawców prowadzi swój e-sklep samodzielnie, 38 proc. sklepów obsługiwanych jest przez 2-5 osób, 4 proc. przez 6-10 osób, a 5 proc. ma załogę liczniejszą niż 10 osób. Zatem były taksówkarz oraz fan wędkarstwa, którzy własnymi siłami uruchomili swój mały biznes, dobrze wpisują się w ten obraz.

Ubiegłoroczny raport Shoper podsumowujący pracę e-sklepów pokazuje też, że dla 71 proc. początkujących sprzedawców sklep internetowy jest dodatkowym źródłem dochodu, a w miarę rozwoju biznesu, dla coraz szerszego grona właścicieli e-sklepów ich prowadzenie staje się główną aktywnością zawodową. E-sklepy początkujących właścicieli nie mają zwykle osobnego biura ani magazynu.

Dobry odbiór kampanii

Pozytywne reakcje internautów wzbudził sklep z reklamowych spotów, który sprzedaje “jednorożce, mydełka, wędki”.

Faktycznie ze statystyk platformy sklepów internetowych Shoper wynika, że większość obecnych na niej sprzedawców w ofercie ma produkty codziennego użytku. Najwięcej z nich prowadzi sklepy z kategorii Dom i Ogród (23 proc.), następne są Ubrania, Zdrowie i Uroda, Dzieci oraz Akcesoria i upominki.

– Z powodu pandemii, która zamknęła wiele biznesów, w tym roku pojawiło się u nas dużo więcej nowych sprzedawców niż wcześniej. Osoby zajmujące się obsługą klienta szybko wychwyciły, że dominują wśród nich dwa typy: entuzjasty i pragmatyka. Entuzjasta szybko zostaje fanem naszej marki i całej idei uruchomienia sprzedaży online. Jest ekspresyjny, ale też skupiony na przyszłych zyskach. Z kolei pragmatyk jest raczej stonowany: nie palił się, by znaleźć się tak szybko w internecie, ale uczciwie docenia zalety nowego modelu biznesowego i staje się jego cichym zwolennikiem. Tym, co ich łączy jest fakt, że obaj nie są inżynierami programowania, a e-commerce uczą się w praktyce, dzięki łatwym w obsłudze narzędziom – zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Kampania “Będziesz grubą rybą biznesu” od kuchni

Początkowo rolę pragmatyka i entuzjasty e-commerce miały odegrać dwie różne osoby. Jednak Piotr Cyrwus okazał się idealnym wyborem ze względu na swój kunszt aktorski i różnorodność ról, w które wcielał się na przestrzeni ostatnich lat. Zdecydowano, że świetnie poradzi sobie w obydwóch wcieleniach, co nada całości kreacji zarówno spójności, jak i dodatkowego humorystycznego wymiaru.

-Gdy wiedzieliśmy już, że postacie odegra Piotr Cyrwus, zmieniliśmy nieco pierwotny scenariusz, aby wykorzystać kontekst ról aktorskich pana Piotra. Stąd nawiązanie do zawodu taksówkarza oraz wędkarstwa w dwóch głównych spotach- wyjaśnia Oliwia Tomalik – Dla niewtajemniczonych: taksówkarz to nawiązanie do zawodu Ryśka z “Klanu”, a wędkarstwo do roli Andrzeja w “Fanatyku”. Młodsi odbiorcy prawdopodobnie kojarzą Piotra Cyrwusa z tego ostatniego filmu, a starsze pokolenie z “Klanu”. W krótszych spotach towarzyszących głównym kreacjom również staraliśmy się przemycić konteksty ról Pana Piotra. Dlatego w jednym z nich pragmatyk sprzedaje mydło przez internet w trosce, żeby cały świat miał czyste rączki, a w kolejnych tym samym mydłem czyści wędki. Mycie rąk znalazło się również jako nawiązanie do podwyższonych standardów sanitarnych związanych z pandemią. Postać Piotra Cyrwusa idealnie trafia do naszej szerokiej grupy docelowej. Biznes w sieci z powodzeniem może przecież prowadzić zarówno 20-latek, jak i 40 czy 50-latek- dodaje ekspertka.

Całość kampanii nawiązuje do poprzednich wcieleń Piotra Cyrwusa, a jednocześnie wprowadza elementy zaskoczenia jak chociażby jednorożce. Zadbano też o to, by sytuacje, spoty były humorystycznie także dla odbiorców, którzy nie skojarzą filmowo-serialowych aluzji i kontekstów.

Za koncepcję i realizację kampanii reklamowej z udziałem Piotra Cyrwusa odpowiada agencja Black Rabbit. Kampania tworzona była głównie z myślą o promocji w internecie, dlatego odbiorcy mieli szansę zobaczyć kilka uzupełniających się linii i kreacji w różnych kanałach. Spoty reklamowe emitowane są w internecie: na Facebooku, Instagramie, YouTube, w sieci reklamowej Google oraz w innych sieciach partnerskich. Kampania potrwa do końca roku.