We wtorek, 24 czerwca w Dzienniku Ustaw opublikowana została nowa ustawa o prawach konsumenta, która wprowadza postanowienia unijnej dyrektywy do prawa krajowego. Zgodnie z ustawą, nowe przepisy wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia opublikowania. Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, przedstawia najważniejsze zmiany dla e-sprzedawców, jakie niesie ze sobą nowa ustawa.

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie praw konsumentów, w całej Europie zostaną ujednolicone przepisy dotyczące e-commerce, dzięki temu kupujący będą mieli takie same prawa niezależnie od tego, w jakim kraju robią zakupy. Większość państw Unii Europejskiej dostosowała już postanowienia unijnej dyrektywy do swoich aktów prawnych. Polska ma na to jeszcze pół roku. Oznacza to, że zmiany trzeba będzie wprowadzać najpóźniej w okresie przedświątecznej sprzedaży. Nowe przepisy wymagają od właścicieli wprowadzenia sporych zmian w e-sklepach. Aby prace nie przeszkadzały w realizacji celów sprzedażowych w tym kluczowym momencie, najlepiej rozpocząć przygotowania już teraz.

Nowa ustawa o prawach konsumenta nakłada na e-sprzedawców obowiązek udzielenia klientom szeregu informacji, a także rozszerza dotychczasowe obowiązki np. w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Dla porównania liczba informacji, jakie należy zamieścić na stronie sklepu wzrośnie z 6 do 21. Warto już teraz upewnić się, czy wszystkie z wymienionych obowiązków informacyjnych znajdują się na stronie. Wydłuży się również czas na odstąpienie od umowy. Konsumenci będą mieli 14 dni na zastanowienie się i ewentualny zwrot towaru. Według nowej ustawy w przypadku odstąpienia od umowy konsument poniesie koszty odesłania towaru pod warunkiem, że został o tym poinformowany. Brak stosownej informacji spowoduje, że koszty odesłania towaru będą po stronie przedsiębiorcy. Przepisy nowej ustawy przewidują również możliwość uzyskania odszkodowania od kupujących. Rekompensatę, czyli zmniejszenie wartości zakupionego towaru, będzie można uzyskać jeśli użytkowanie zwracanego towaru wychodzi poza standardowy zakres sprawdzenia głównych cech i funkcji produktu. Jest to nowy zapis, który ma na celu zapobieganie nadużyciom w sytuacji odstąpienia od umowy. Nowe przepisy prawne kładą również duży nacisk na właściwe informowanie kupujących o wszelkich kosztach. Konsument składając zamówienie powinien wiedzieć, że wiąże się to z koniecznością zapłaty stąd nowa nazwa przycisku „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Z pewnością przyczyni się to zmniejszenia liczby nieporozumień.

„Właściwa implementacja nowych przepisów prawnych jest dużym wyzwaniem dla właścicieli sklepów internetowych. Szczególnie, że zmiany dotyczą zarówno regulaminu, jak i treści zamieszczonych na stronach sklepu np. na stronie głównej, produktowej lub z podsumowaniem zamówienia. Dodatkowo, utrudnieniem będzie czas projektowania zmian, które muszą zostać wprowadzone 25 grudnia. Aby zdążyć nas czas, warto już teraz zaplanować wprowadzenie wymaganych zmian. W razie wątpliwości warto skorzystać z pomocy eksperta lub materiałów, które krok po kroku wyjaśniają jak przystosować sklep do nowych przepisów” – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.