W okresie wakacyjnym Polacy intensywnie planują i realizują prace remontowe. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2023 roku, prawie 1 na 5 respondentów nie planowało wyjazdu na wakacje z uwagi na zaplanowane remonty i zamierzało przeznaczyć swoje oszczędności na prace remontowe w domu. Dane ERLI pokazują z kolei, że Polacy coraz chętniej kupują sprzęt remontowy online – w kategorii „Budowa i Remont” platforma, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy br., zanotowała ponad 80% więcej transakcji niż rok wcześniej.

W Polsce nadal wiele osób wykorzystuje urlop i wakacje na prace remontowe, odświeżanie i modernizację swoich domów czy mieszkań. Według danych prawie 87% Polaków wydało na remonty co najmniej 10 tys. zł w ciągu ostatnich trzech lat, a ponad 1/3 przeznaczyło na tego typu prace od 15 do 20 tys. zł. Co więcej, coraz częściej zakupy niezbędne do remontów są realizowane online, co potwierdzają dane z platformy ERLI, z których wynika, że w ostatnim czasie odnotowano znaczący wzrost zainteresowania produktami remontowymi. Statystyki pokazują, że liczba transakcji w kategorii Budowa i Remont na ERLI w pierwszym półroczu 2024 roku wzrosła o 81% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Podkreśla to duże zainteresowanie produktami wykończeniowymi oraz stale poszerzającą się ofertę na platformie ERLI, na której klienci znajdą tańsze oferty niż te dostępne w sklepach stacjonarnych czy na innych platformach zakupowych.

– Cieszy nas stały rozwój kategorii Budowa i Remont na naszej platformie, ponieważ cały czas staramy się poszerzać dostępną ofertę o dodatkowy asortyment w atrakcyjnych cenach. W efekcie liczba transakcji w pierwszej połowie 2024 roku w tej kategorii na ERLI wzrosła o ponad 80% r/r. W top 3 w kategorii znalazło się wyposażenie łazienek, w szczególności produktów w kategorii wanny, kabiny prysznicowe, ceramika łazienkowa czy armatura. Ponadto hitem ostatniego półrocza okazały się lamele na filcu, co pokazuje, że moda na to wykończenie wnętrz nadal trwa – mówi Katarzyna Kierach, Dyrektor Marketingu ERLI i dodaje: Z kolei najdynamiczniej w tym czasie rozwijały się podkategorie ogrzewanie oraz klimatyzacja i wentylacja, a wraz ze wzrostem ich sprzedaży (odpowiednio +190% oraz +195%), wzrosła także średnia wartość koszyka – odpowiednio o +50% oraz +20%.

Sezonowy cykl remontowy

Wzrost zainteresowania produktami remontowymi jest wyraźnie sezonowy i powtarza się co roku w tych samych okresach, tworząc pewnego rodzaju cykl remontowy. Dane ERLI pokazują, że wzrost transakcji w kategorii Budowa i Remont zaczyna się już w marcu, co spowodowane jest poprawiającymi się warunkami pogodowymi oraz chęcią przygotowania domów i ogrodów na nadchodzące lato. Wiosna to czas, kiedy Polacy zaczynają planować odświeżenie swoich domów po zimie, często koncentrując się na malowaniu ścian, wymianie podłóg i generalnym porządkowaniu. Według statystyk, blisko połowa Polaków rozpoczyna remonty właśnie wiosną. Na ERLI w pierwszym kwartale 2024 roku największy wzrost sprzedaży można było zauważyć w przypadku siatek i paneli ogrodzeniowych wykorzystywanych w ogrodach (+656% r/r) czy akcesoriów malarskich (+248% r/r). Dużym zainteresowaniem cieszyły się również akcesoria do instalacji elektrycznej, m.in. zabezpieczenia i rozdzielnice przyłączeniowe (+238% r/r) oraz akcesoria do łazienek – kabiny i prysznice (+220% r/r).

– Obserwując wzrosty sprzedażowe poszczególnych artykułów remontowych w ERLI, zauważyć można, że wraz ze zmianą pogody zmienia się zainteresowanie poszczególnymi podkategoriami. Im cieplej, tym więcej transakcji dotyczy produktów wykorzystywanych przy elewacjach lub większych remontach domów – mówi Łukasz Jońca, Head od Category Management ERLI.

Największe zainteresowanie produktami remontowymi zauważyć można jednak w okresie letnim. Ciepła pogoda i wyższe temperatury sprzyjają pracom zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Dodatkowo jest to okres wakacyjny, w którym wiele osób ma więcej czasu i może sobie pozwolić na większe i bardziej czasochłonne realizacje w domach czy mieszkaniach. Wielu Polaków decyduje się również na remonty łazienek i kuchni korzystając z urlopów, aby móc poświęcić więcej czasu na nadzorowanie prac remontowych. Prawie 20% Polaków decyduje się na rezygnację z wyjazdu wakacyjnego, aby przeznaczyć swój czas i oszczędności na przeprowadzenie remontu w swoich domach.

Jesień z kolei to czas, kiedy tempo remontów zaczyna spadać, ale wciąż spora cześć konsumentów decyduje się na odnowienie wnętrz przed zimą. Dla wielu osób jest to doskonały czas na prace związane z przygotowaniem domów na chłodniejsze miesiące. Polacy zajmują się wtedy izolacją czy remontami wewnętrznymi w domach i mieszkaniach. Podobny zakres prac remontowych jest coraz częściej realizowany również w okresie zimowym, pomimo że jest to czas, w którym aktywność remontowa jest na ogół niższa. Od jakiegoś czasu zauważyć można rosnący odsetek tych, którzy wykorzystują przerwę świąteczną na odnowienie mieszkania. To właśnie w sezonie zimowym polscy konsumenci decydują się na dodatkowe izolacje budynku, remonty wewnętrzne oraz przygotowanie swoich domów przed świętami. Warto również podkreślić, że bożonarodzeniowe wyprzedaże produktów remontowych przyciągają klientów, oferując atrakcyjne ceny zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.

Produkty remontowe podbijają rynek e-commerce

Według dostępnych danych, już w 2022 roku aż 60% Polaków kupowało produkty remontowe i wykończeniowe online, co pokazuje, że również rynek budowlany w trakcie pandemii częściowo przeniósł się do handlu online. Tę zmianę nadal można zaobserwować w nawykach konsumentów – coraz częściej akcesoria remontowe i elementy wykończeniowe zamawiane są przez internet. Po pierwsze klienci mogą zakupić niezbędne produkty bez wychodzenia z domu, a po drugie łatwiej porównać oferty różnych serwisów zakupowych i wybrać z nich najbardziej atrakcyjną cenowo.

– Coraz więcej remontujących decyduje się na zakup akcesoriów i narzędzi remontowych online zamiast w sklepach stacjonarnych – składa się na to wiele czynników, ale głównie jest to wygoda wyboru produktów, a także możliwość szybkiego ich porównania, również pod kątem ceny oraz metody dostawy. Dodatkowo produkty te można z łatwością przejrzeć i ocenić na stronie lub w aplikacji, co znacznie zmniejsza ryzyko dokonania niewłaściwego zakupu – mówi Katarzyna Kierach z ERLI. Rosnąca sprzedaż tej kategorii na naszej platformie oraz bardzo niski odsetek zwrotów nieprzekraczający 3% pokazują, że zarówno jakość, jak i przede wszystkim atrakcyjne ceny przyciągają konsumentów właśnie do ERLI. Warto podkreślić, że ERLI oferuje nie tylko szeroki asortyment produktów w niskich cenach, ale umożliwia także realizację wygodnych i bezpiecznych wysyłek zwrotnych przez Paczkomat® InPost. Takie wygodne i proste zwroty są niezwykle ważne przy remontach, dając konsumentom większą elastyczność i swobodę na etapie dokonywania zakupów – dodaje.

Klienci kupujący na ERLI produkty z kategorii Budowa i Remont

Kim są osoby kupujące produkty z kategorii Budowa i Remont na ERLI? Osoby decydujące się na zakup artykułów remontowych online to osoby w każdym wieku, najczęściej szukające inspiracji wykończeniowych, a także chętnie korzystające z okazji i promocji, co pozwala im na zakup wysokiej jakości materiałów w atrakcyjnych cenach. Preferują wygodne i bezpieczne metody płatności – aż 41% z nich korzysta przy okazji zakupów z płatności BLIK, co piąty wykorzystuje do opłacenia zamówienia metodę szybkich płatności, a niemal ¼ wybiera metodę płatności za pobraniem. Najczęściej wybieranym sposobem dostawy pozostaje usługa kuriera – wybiera ją niemal 1/3 kupujących. Wpływ na to ma nie tylko wygoda remontujących, którzy nie chcąc tracić czasu wolą, aby zamówienie dotarło bezpośrednio do ich domu, ale także rozmiar paczek – nie przy każdym produkcie istnieje możliwość odbioru w automacie paczkowym czy w punkcie odbioru.

– Nie dziwi nas zauważalny w ostatnim czasie na ERLI wzrost sprzedaży produktów z kategorii Budowa i Remont. Z jednej strony to efekt stale poszerzającej się oferty w konkurencyjnych cenach na naszej platformie – mówi Katarzyna Kierach. Z drugiej strony wpływ na to mają zmiany w trendach zakupowych online – polscy konsumenci częściej kupują online nie tylko drobne narzędzia czy akcesoria, ale również większe i cięższe produkty, takie jak płytki, farby czy elementy instalacyjne. To efekt wzrostu zaufania kupujących do logistyki i dostaw. Rośnie także zainteresowanie produktami ekologicznymi i energooszczędnymi – dodaje.