W dobie automatyzacji procesów, każdy przedsiębiorca, chcąc dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, musi zaistnieć w sieci. Dawno minęły czasy, gdy wystarczyła zwykła wizytówka z adresem sklepu. Teraz klient chce robić zakupy siedząc w domu. Właściciele sklepów wprowadzają więc wirtualne odpowiedniki stacjonarnych lokalizacji, czasem całkiem przenoszą się do sieci.
Gdy oferowany produkt lub usługa składa się z wielu składowych, warto skorzystać z konfiguratora produktów i usług. Już teraz w sklepach internetowych można często konfigurować produkt tak, aby jak najbardziej odpowiadał on oczekiwaniom klienta. Internauta zainteresowany zakupem może spersonalizować wybór wyposażenia wnętrz, materiałów reklamowych czy odzieży.
Dobrze wykonany i zaprogramowany konfigurator na stronie za pomocą ustawienia zaledwie kilku parametrów umożliwia użytkownikowi tak dobrać odpowiednie elementy finalnego produktu, aby uzyskać spersonalizowaną i dopasowaną do własnych potrzeb ofertę.
Główną zaletą takiego konfiguratora jest możliwość szybkiego definiowania określonego produktu na podstawie grupy zaledwie kilku parametrów. Weźmy jako przykład serwis schodydrewex.pl. Użytkownik w kilku krokach wybiera jakie produkty chce kupić i w jakiej konfiguracji. Wybiera gatunek drewna, rodzaj frezowania, podaje wymiary i sposób wykończenia poszczególnych stopni, tralek czy balustrad. W ostatnim kroku może także dokupić niezbędne akcesoria.
Otwiera to wiele możliwości dla firm, których produkty były do tej pory trudne lub niemożliwe do dystrybuowania w przestrzeni wirtualnej. Są to na przykład wszelkie produkty realizowane dotąd tylko i wyłącznie na zamówienie, właśnie przez zbyt dużą ilość konfiguracji, w których mogą wystąpić. Dobrym przykładem są podłogi drewniane. Przy zakupie klient wybiera konkretne produkty i określa parametry wykończenia. W tym przypadku ciekawe zastosowanie ma kalkulator przeliczania jednostek, ponieważ produkt wyceniony jest za metr kwadratowy, a sprzedawany w opakowaniach na przykład po 1.008 metra kwadratowego. Gdy użytkownik określi liczbę metrów kwadratowych, system automatycznie zaokrągli wpisaną liczbę do pełnych opakowań produktu.