Kibice mogą zaopatrzyć się w koszulki, bluzy i inne gadżety w sklepie internetowym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl).

Fani z Europy powinni jednak uważać – pod wieloma względami sklep ten nie przestrzega europejskich przepisów w zakresie ochrony konsumentów. Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, wzięła pod lupę sklep MKOI. W wyniku audytu okazało się, że nie spełnia on nawet 80 procent kryteriów z zakresu praw konsumenta. Sklep znacznie odbiega od olimpijskiego poziomu pod względem danych identyfikujących sprzedawcę, dostawy i prawa do odstąpienia od umowy.

Kontrola sklepu internetowego MKOl przeprowadzona przez Trusted Shops wykazała poważne braki. Sklep został sprawdzony pod kątem surowych kryteriów zgodnych z europejskimi standardami w zakresie ochrony danych osobowych, prawa do odstąpienia od umowy, dostawy oraz informacji o cenach i procesie zamówienia. Sklep spełnił zaledwie jedną piątą (20 procent) obowiązujących wymogów. Szczególnie zaskakujące jest to, że w zakresie prawa do odstąpienia od umowy, danych identyfikujących sprzedawcę i dostawy sklep ten nie spełnia ani jednego kryterium.

Wykazane nieprawidłowości w skrócie:

Identyfikacja sprzedawcy: Brak przejrzystych i kompletnych danych z informacjami o sprzedawcy

Ochrona danych: Brak zapytania o zgodę na wykorzystanie plików cookies

Prawo do odstąpienia od umowy: Informacja o ustawowym prawie do odstąpienia od umowy jest bardzo skrócona i błędna; Niedozwolone ograniczenia prawa do odstąpienia od umowy (np. towary można zwracać tylko w oryginalnym opakowaniu)

Koszty: Dla konsumentów z UE ceny są podane we frankach szwajcarskich a nie w euro

Dostawa: Brak informacji o krajach, do których towar może zostać wysłany; Terminy dostaw są podane jako „niewiążące” lub z zastrzeżeniem, że w razie braku dostępności produkty nie będą dostarczane, chociaż w sklepie podawana jest informacja o ich dostępności

Płatność: Błędne informacje w regulaminie dotyczące dostępnych metod płatności

Proces składania zamówienia: Przycisk, który służy do złożenia zamówienia w sklepie został nieprawidłowo opisany, co powoduje, że zgodnie z obowiązującymi przepisami zawierane w sklepie w ten sposób umowy nie mają wiążącego skutku prawnego.

„Sklep internetowy, który świadczy sprzedaż konsumentom na terenie Unii Europejskiej, musi przestrzegać przepisów prawnych w niej obowiązujących, nawet jeśli siedziba sklepu nie znajduje się w żadnym z państw członkowskich”, wyjaśnia Marcin Jędrzejak, ekspert ds. prawa w Trusted Shops. W całej UE obowiązuje na przykład 14-dniowy okres odstąpienia od umowy, który sprzedawcy muszą zapewnić swoim klientom. Jeszcze bardziej złożona i problematyczna dla sklepów jest sprzedaż poza UE np. do Stanów Zjednoczonych. „W takich przypadkach bardzo często stwierdzamy, że sklepy internetowe nie spełniają wielu obowiązujących w poszczególnych krajach przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Warto skorzystać z pomocy ekspertów, aby uniknąć wysokich kar nakładanych za naruszenia przepisów”, dodaje.