13 czerwca 2014 r. zmieni się prawo ecommerce w Polsce. W tym dniu ma wejść w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która wydłuży m.in. termin na odstąpienie od umowy zawartej w sklepie internetowym do 14 dni. Jakie znaczenie będą miały zmiany dla sprzedawcy internetowego wyjaśnia portal KlauzuleNiedozwolone.pl.
Nowa ustawa o prawach konsumentów dostosuje nas do wymogów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów. Dzięki tej dyrektywie we wszystkich państwach członkowskich konsumenci będą mieli w zasadzie takie same prawa i nie będzie tutaj miało znaczenia, czy kupujemy np. telewizor w Polsce, czy w Niemczech.
Poza wydłużeniem terminu na odstąpienie od umowy do 14 dni, ustawa wprowadzi m.in. nową szerszą definicję konsumenta oraz szereg dodatkowych obowiązków informacyjnych, które zobowiązani będą spełnić sprzedawcy internetowi.
– Nie będzie trzeba na przykład dołączać do każdej paczki papierowego wyciągu informacyjnego z danymi transakcji – sprzedawca będzie mógł wysłać go drogą mailową. Jeśli jednak tego nie zrobi, to konsument będzie mógł odstąpić od umowy bez podawania przyczyny nawet w ciągu 12 miesięcy – tłumaczy Maciej Chwaliński z serwisu prawnego Prawoecommerce.pl
Co istotne ustawa uchyli także dwie dotychczas podstawowe ustawy regulujące zasady sprzedaży przez internet, które regulowały między innymi tak wrażliwe kwestie jak reklamacje, czy zwroty towarów. Warto pamiętać, że zgodnie z obecnym projektem ustawy o prawach konsumenta do umów sprzedaży zawartych przed wejściem w życie nowej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
– W praktyce oznacza to tyle, że sprzedawcy internetowi powinni od 13 czerwca 2014 r. udostępniać klientom na stronach swojego sklepu dwa regulaminy. Pierwszy byłby oparty na przepisach dotychczasowych i dotyczyłby umów sprzedaży zawartych do 12 czerwca 2014 r. włącznie. Natomiast drugi dotyczyłby umów zawartych od dnia 13 czerwca 2014 r. i musiałby być już zgodny z nową ustawą o prawach konsumenta – tłumaczy Rafał Bugajski z serwisu Prokonsumencki.pl
– Z uwagi na to, że okres ochrony klienta z tytułu niezgodności towaru z umową trwa co najmniej dwa lata, to również przez taki okres należałoby udostępnić oba regulaminy – dodaje.