Pod koniec marca eBay ogłosił zmianę zasad dodawania produktów do swojej platformy. Zmienione zasady powinny zainteresować każdego, kto oferuje nowe produkty w obrębie 18 grup asortymentowych. Od 29 czerwca, aby skutecznie wprowadzić produkty do oferty eBay, konieczne będzie opisanie ich dwoma obowiązkowymi numerami: MPN oraz GTIN lub ISBN.

W ciągu niespełna dwóch miesięcy, każdy sprzedawca korzystający z platformy eBay będzie musiał uzupełnić opisy swoich produktów o dwa identyfikatory – MPN (manufacturer part number) oraz GTIN (Global Trade Item Number dawniej EAN lub UPC) lub, w przypadku książek, ISBN (International Standard Book Numbers). Zmiany wprowadzone przez eBay wynikają m.in. z wprowadzenia przez wyszukiwarki nowych algorytmów.

Celem zmian jest ułatwienie kupującym odnalezienia produktów oraz przyspieszenie procesu wyszukiwania. Uzupełnienie parametrów pozwoli także sprzedawcy uzyskać wyższy priorytet umieszczania produktów w serwisie eBay czy automatycznie dopasowywać przedmiot z oferty sprzedawcy do katalogu eBay. Identyfikatory nie będą wymagane dla produktów używanych, kolekcjonerskich oraz tzw. vintage, czyli przedmiotów pojedynczych, jedynych w swoim rodzaju.

Zmiany wprowadza nie tylko eBay. Podobne wymagania wobec sklepów internetowych mają Amazon, iTunes czy Google – w obszarze Google shoping. Światowi giganci decydują się na użycie jednoznacznych identyfikatorów produktów ponieważ zwiększają widoczność przedmiotów w danym serwisie, ale także poprawiają wyniki pozycjonowania, wyszukiwania i nawigacji w wyszukiwarkach jak Google, Yahoo czyi Bing.

Numery GTIN nadaje organizacja GS1, która niemal w każdym kraju ma swoje przedstawicielstwo. W Polsce GS1 działa w Poznaniu, przy Instytucie Logistyki i Magazynowania. Numery można jednak uzyskać zdalnie, wypełniając elektroniczny arkusz.