Badanie Visa: już 87% europejskich ankietowanych co najmniej raz skorzystało z rozwiązań re-commerce, obejmujących m.in. obrót second – hand.

Badania pokazują, że kryzys związany z rosnącymi kosztami życia w połączeniu z widocznymi skutkami zmian klimatycznych prowadzą do ewolucji postaw Europejczyków wobec zakupów, którzy szukają zrównoważonych sposobów zaopatrywania się w towary i usługi. Zgodnie z drugą edycją raportu Cushman & Wakefield  “E-commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim”, wartość tego rynku w Polsce wynosi już około 5-6 mld zł rocznie. A to dopiero początek – eksperci spodziewają się, że rosnąca liczba e-konsumentów oraz zwrot ku zrównoważonej konsumpcji, w tym zainteresowanie rynkiem second-hand, spotęgują skalę handlu wtórnego. Te wnioski potwierdza badanie zlecone przez Visa – już 45% konsumentów odsprzedaje towary co najmniej dwa razy w roku, a jednym z kluczowych powodów jest troska o środowisko naturalne i chęć uczestniczenia w gospodarce o obiegu zamkniętym (circular economy).

Wrażliwość konsumentów na kwestie zmian klimatycznych potwierdza także Barometr E-shopper DPDgroup. Zgodnie z badaniem z roku 2021 już 65% regularnych e-nabywców skłonnych jest skorzystać z bardziej zrównoważonej opcji doręczenia.

– Otwartość konsumentów na rynek towarów “z drugiej ręki”, bardziej przemyślana konsumpcja i rosnąca wrażliwość na kwestie środowiskowe mają realne odzwierciedlenie w ich postawach i zapewne wpłyną na kształt i dalszy rozwój rynku kurierskiego. Już teraz uczestnicy rynku C2C w pierwszej kolejności kierują się ku punktom nadań i odbiorów, realizując nadanie czy odbierając przesyłkę w sklepie za rogiem, podczas zakupów w supermarkecie lub w automacie paczkowym w sąsiedztwie – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.