Według badań Uniwersytetu Westminster nawet połowa wszystkich realizowanych dotychczas przez pojazdy spalinowe miejskich dostaw w Europie mogłaby być wykonana przy pomocy elektrycznych rowerów cargo. Stuart – działająca w sektorze B2B platforma logistyczna będąca europejskim liderem we wdrażaniu e-floty pojazdów w logistyce miejskiej – od początku działalności stawia na innowacyjne podejście do bezemisyjnych dostaw. Na polskim rynku może pochwalić się wdrożeniem kilkunastu e-rowerów i e-skuterów dzięki współpracy z lokalnymi firmami GreenMo i Urvis Bike.

Eksperci z branży logistycznej wskazują, że e-rowery cargo pozwalają dostarczać paczki w centrach miast średnio o 60 proc. szybciej niż samochody dostawcze. Już dziś przyczyniają się tym samym do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla na etapie last mile aż o 90 proc. w porównaniu do sytuacji, w której wykorzystywane są pojazdy z silnikiem diesla. Współczesne rowery cargo zaprojektowane są w tak, aby na ich pokład można było zabrać przesyłki o łącznej wadze nawet do 100 kilogramów.

Ekologia ostatniej mili
Suma benefitów związanych z wykorzystywaniem e-jednośladów w logistyce miejskiej przekłada się na coraz większe zainteresowanie takimi pojazdami przez firmy realizujące w praktyce założenia zrównoważonego rozwoju. Jednym z takich podmiotów jest Stuart. Obecnie około

60% floty wykorzystywanej przez firmę w całej Europie jest przyjazne środowisku.
Nad Wisłą Stuart testuje w sumie ponad 20 e-skuterów oraz e-rowerów cargo, a do końca roku ma zamiar wprowadzić ekologiczne jednoślady nie tylko w Warszawie, ale we wszystkich największych polskich miastach, w których oferuje swoje usługi.

– Rower elektryczny z przestrzenią ładunkową daje więcej możliwości w przypadku realizacji przesyłek o większych gabarytach, ale też pozwala kurierowi na przewóz większej liczby paczek za jednym razem. Zwiększa to efektywność dostaw, ze względu na brak konieczności powrotu do magazynu po dostarczeniu jednej przesyłki, a dla kurierów przekłada się przy tym na wyższe zarobki. Obecnie jednak dostępność e-rowerów cargo pozostaje ograniczona ze względu na wysoką cenę jednostkową takich pojazdów oraz brak rozwiniętej infrastruktury potrzebnej do ładowania baterii – wyjaśnia Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.

Firma podjęła współpracę z lokalnymi liderami na rynku wynajmu pojazdów elektrycznych, markami GreenMo i Urvis Bike. Stuart ciągle rozbudowuje swoją flotę i szuka najlepszych rozwiązań, dlatego bierze pod uwagę również współpracę z innymi producentami pojazdów elektrycznych.

– Celem GreenMo jest dostarczenie kurierom wydajnych i bezpiecznych pojazdów do pracy, które są zarazem przystępne cenowo. GreenMo stawia kurierów na pierwszym miejscu i jak się okazuje, jest to dobre dla nich samych, firm logistycznych oraz dla środowiska. To sytuacja win-win-win – mówi Volodymyr Sukach, CEO GreenMo.

Wygoda plus wydajność
E-rowery odpłatnie wypożyczane są współpracującym ze Stuart kurierom. Ci mogą jednak liczyć na dofinansowanie, które udzielane jest w postaci kodów rabatowych lub niższych cen najmu. Kurier może wynająć pojazd przez stronę internetową, otrzymując przy tym od firmy kod rabatowy w wysokości 50, 85 lub 100 złotych. Oznacza to, że Stuart dofinansowuje nawet 60% tygodniowego kosztu najmu pojazdu. Kwota uzależniona jest od liczby zrealizowanych zamówień. Podobnie działa to w przypadku skuterów i aut elektrycznych.

Partner flotowy po otrzymaniu zgłoszenia od kuriera wystawia fakturę firmie Stuart, naliczając przy tym zniżkę kurierom.
E-rowery cargo to wsparcie codziennej pracy dostawców. Prowadzenie tych pojazdów nie wymaga dużego wysiłku fizycznego i odciąża kurierów. Korzystanie z e-jednośladów to także niskie koszty eksploatacji. Naładowanie baterii do pełna to koszt około 70 groszy, a co za tym idzie, pokonanie 100 kilometrów kosztuje mniej niż 2 złote.

Nie tylko rowery
Zrównoważone dostawy to więcej niż bezemisyjne pojazdy. Stuart wykorzystuje sztuczną inteligencję do efektywnego wyznaczania tras dostaw, uwzględniając dostępność kurierów oraz typów pojazdów. To przekłada się nie tylko na aspekt ekologiczny, ale też skraca czas dostaw.

Dzięki zoptymalizowanemu działaniu Stuart, francuska sieć sklepów spożywczych Monoprix, dostarcza 100 proc. swoich dostaw w Paryżu i Tuluzie w czasie krótszym niż 1 godzina, korzystając przy tym w pełni z przyjaznych dla środowiska środków transportu. Z kolei za pośrednictwem firmy, Nespresso uruchomiło na terenie Francji i Wielkiej Brytanii ekologiczną usługę Fast&Green – oferując dostawy ze sklepu tego samego dnia. W 2020 roku we Francji, kurierzy Stuart za pomocą rowerów z przyczepką (K-Ryole), dostarczyli 40 ton żywieniowych koszyków zakupowych, eliminując tym samym duże pojazdy dostawcze z silnikami benzynowymi.

Stuart stawia na rozwój inteligentnych technologii, wykorzystując eko-infrastrukturę, co przyczynia się do stworzenia spójnego, nowoczesnego systemu logistycznego. Nowoczesna flota ma za zadanie sprostać wyzwaniom związanym z logistyką ostatniej mili oraz oczekiwaniom partnerów biznesowych firmy i ich klientów końcowych. To właśnie ostatnia mila jest bowiem przedłużeniem wizerunku każdej marki działającej w obszarze e-commerce.