Rozwój globalnego łańcucha dostaw, logistyki oraz transportu jest napędzany dzięki dynamicznym zmianom gospodarczym, nowym modelom biznesowym czy postępowi technologicznemu. Cały sektor zyskuje na implementacji innowacyjnych narzędzi, jak między innymi automatyzacja, cyfryzacja, rozszerzona rzeczywistość oraz big data. Ewolucja procesów jest zatem nieunikniona, a pandemia COVID-19 wiele z nich drastycznie przyspieszyła, tym bardziej że do tej pory wydawało się, że transport i logistyka to takie gałęzie gospodarki, którym nie grożą rewolucyjne zmiany.

Przełomowe zmiany zachodzą na naszych oczach. Pandemia wymusiła na operatorach adaptację do nowej rzeczywistości i reakcję na funkcjonowanie w zupełnie nowych realiach. Z drugiej strony, powszechna transformacja modeli biznesowych była nieunikniona, ponieważ sektor TSL nie mógł pozostać bierny na dynamiczny progres segmentu e-commerce. Autonomika w transporcie to przyszłość, jednak cyfrowa rewolucja w postaci wyeliminowania człowieka z procesów logistycznych na razie nam nie grozi.

Ewolucja usług
Jak wynika z raportu PwC – „CEE Transport&Logistics Trendbook 2019” – digitalizacja, przesunięcia w handlu międzynarodowym, rozwiązania software’owe, wewnętrzne zmiany w handlu oraz rozwój narzędzi w obszarze maszyn i urządzeń wymuszą zmiany w sektorze TSL. Niemal 70% prezesów firm transportowo-logistycznych z całego świata uważa, że podstawowe technologie w zakresie świadczenia usług będą ulegać transformacjom. 62% jest natomiast zdania, że zmiany bezpośrednio dotkną kanałów dystrybucji.

Koncentrując się na nowych technologiach, mowa o digitalizacji, sztucznej inteligencji, big data czy internetowej synergii pomiędzy produktami a usługami. Innowacje mają nie tylko przyspieszyć obsługę i przynieść optymalizację, ale wprost mogą mieć przełożenie na wymierne korzyści biznesowe. W samym przemyśle inwestycje mają przynieść dodatkowe przychody nawet do 3% w ciągu roku.

Nowe trendy
Powszechna automatyzacja procesów magazynowych jest wiodącym trendem, zmieniającym dotychczasowy wizerunek branży logistycznej. Robotyzacja przekłada się na radykalne skrócenie realizacji zamówień, ale również zwiększa bezpieczeństwo w przestrzeni magazynowej oraz minimalizuje ryzyko związane z niewłaściwym doborem pracowników, którym brakuje odpowiednich kwalifikacji. Dla przykładu, firma Amazon działa w oparciu o zautomatyzowany system Amazon Robotics, który znajduje zastosowanie również w zaawansowanym technologicznie magazynie w Kołbaskowie nieopodal Szczecina. Obok tysiąca ludzi pracuje trzy tysiące robotów, co pozwala codziennie realizować ok. 400 tysięcy przesyłek na terenie Europy.

Innym trendem, który w ostatnich latach przybrał na sile, jest elektromobilność. Transport samochodowy musi sprostać nowym wyzwaniom, będących efektem restrykcyjnych regulacji związanych z ochroną środowiska w Unii Europejskiej, co w konsekwencji ma przynieść zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a także NOx. Strefy niskoemisyjne w wielu miastach na Starym Kontynencie są już standardem i nie mają do nich dostępu pojazdy zanieczyszczające powietrze. W ciągu najbliższych kilku lat całkowity koszt użytkowania ciężarówek elektrycznych ma być bardziej konkurencyjny w relacji do tradycyjnych pojazdów między innymi dzięki obniżeniu cen baterii.

Nowe możliwości
Możliwości technologiczne nabrały zupełnie nowego znaczenia w czasach pandemii. Raport PwC wskazuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat, w czterech z pięciu firm łańcuch wartości, czyli koncepcja, która dzieli wykonywane czynności na kategorie działań wartościowych, jak między innymi zaopatrzenie, logistyka, dostarczanie i obsługa wyrobów, zostanie zdigitalizowany. Inwestycje do końca 2020 r. mają osiągnąć nawet 140 mld euro rocznie, natomiast trudno prognozować ich finalną wartość z uwagi na to, w jak nieprzewidywalnych czasach obecnie funkcjonujemy. Zmiany w przemyśle pociągną jednak za sobą konieczność zmian w sektorach powiązanych, jak na przykład TSL, co w najbliższej przyszłość jest po prostu nieuniknione.

Autor: Łukasz Łukasiewicz, Operations Manager, SwipBox Polska.