Zgodnie z wynikami ogólnoświatowych badań przeprowadzonych przez firmę analityczną IDC na zlecenie IFS, dostawcy oprogramowania dla przedsiębiorstw — 65% firm w ramach inwestycji w rozwiązania mobilne planuje wyposażyć pracowników w smartfony i tablety. Jednak tylko 7% deklaruje chęć inwestycji w systemy do zarządzania urządzeniami przenośnymi (mobile device management; MDM) w ciągu najbliższych trzech lat.
Ankieta dowiodła, że udostępnianie pracownikom urządzeń przenośnych jest dominującym trendem w planach inwestycyjnych przedsiębiorstw. Podczas gdy 65% respondentów stawia na smartfony i tablety, tylko 7% zamierza zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić zarządzanie zasadami korzystania z nich, inwestując w system MDM.
Badanie przeprowadzone przez IDC pokazuje, że system MDM stanowi kluczowy komponent rozwiązań mobilnych, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, zasady korzystania i integrację z systemami pomocniczymi.
„Bez wysokiej klasy rozwiązania MDM w zasadzie nie ma mowy o zapewnieniu bezpieczeństwa stosowania urządzenia mobilnego i możliwości pełnego bądź częściowego usunięcia danych w razie jego utraty, w tym w wyniku kradzieży” — mówi dyrektor programowy IDC, Jason Andersson. „W świetle gwałtownego przyrostu danych biznesowych przeglądanych lub przetwarzanych za pomocą urządzeń przenośnych warto zwrócić uwagę, że tylko 7% respondentów wskazało systemy MDM jako główny cel swoich inwestycji strategicznych. Wyraźnie widać potrzebę zwiększania świadomości zagrożeń wśród firm, ponieważ mobilność staje się coraz bardziej powszechna”.
W przypadku mniejszych firm, gdzie nie ma administratorów ani serwerowni, problem nabiera trochę innego wymiaru. Podstawa to dobry backup na każdym z urządzeń oraz antywirus. Kluczową rolę mają też aktualizację – dokonywane na bieżąco pomagają uchronić się przed atakami dokonywanymi przez luki w programach (te w Javie są powodem ponad połowy wszystkich ataków). Są specjalne pakiety kompleksowo chroniące i aktualizujące (np. PSB F-Secure). Jest to wygodne i korzystne rozwiązanie.
Antywirusy mobilne na służbowych smartfonach to podstawowy obowiązek działu IT. Pamiętajmy o mobilnym dostępie do skrzynki pocztowej – czyli de facto spamu.