Dwa lata temu, lider wśród supermarketów online w Warszawie – Frisco.pl, zapowiedział wycofanie z oferty jaj z chowu klatkowego do 2025 roku. Ten cel udało się jednak osiągnąć znacznie wcześniej – produkt oficjalnie zniknął ze strony sklepu. Oznacza to, zgodnie z danymi organizacji „Otwarte Klatki”, że Frisco.pl jako pierwsze spośród dużych sieci handlowych w Polsce całkowicie wycofało jajka „trójki” z oferty.
Frisco.pl to firma, której nie jest obce dobro zwierząt hodowlanych. Dowodem na to jest rezygnacja ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. Te działania to także odpowiedź internetowego supermarketu na rosnący trend dbania o środowisko i spełnienie oczekiwań coraz szerszej rzeszy konsumentów. Ich wiedza na temat warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym jest coraz większa, dlatego też coraz częściej decydują się na wykluczenie jajek „trójek” z codziennej diety. Ogromny wpływ na te wyniki mają stowarzyszenia działające na rzecz zwierząt hodowlanych, prowadzące regularne kampanie i akcje informacyjne, które propagują wśród Polaków etyczne zachowania wobec środowiska.
Tomasz Michalski, Dyrektor ds. Komercyjnych Frisco.pl: Ogłaszając dwa lata temu wycofanie jajek „trójek” nie spodziewaliśmy się, że tak szybko uda nam się osiągnąć ten cel. Bardzo zależy nam na tym, żeby dostępne w naszej ofercie produkty były jak najwyższej jakości, a ich producenci stawiali dobro środowiska na pierwszym miejscu. W doborze asortymentu zawsze kierujemy się filozofią „jak dla siebie” co oznacza, że wprowadzamy do sklepu tylko te produkty, które sami kupilibyśmy dla siebie i swojej rodziny. Cieszymy się, że konsumenci doceniają nasze starania. Klienci Frisco.pl od dawna częściej wybierali jajka BIO czy od kur z wolnego wybiegu. Jaja z chowu klatkowego nie stanowiły znaczącego udziału w sprzedaży na tle całej naszej oferty, dlatego mogliśmy je wyeliminować bez większej straty. Jestem bardzo dumny z tego, że naszą decyzją możemy przyczynić się do poprawy warunków hodowli kurek niosek i budowania świadomości wśród konsumentów, a także wspierania przyjaznych dla środowiska praktyk produkcji. Mamy nadzieję, że nasze pozytywne doświadczenia będą zachętą dla innych sieci, by nie bały się zmiany na lepsze.
Wyniki sprzedaży pokazują, że wycofanie z oferty jaj z chowu klatkowego było bardzo dobrą decyzją nie tylko ze względów etycznych, ale również biznesowych. Klienci, którzy kupowali do tej pory jaja „trójki” w sposób naturalny przenieśli się bowiem na zakup jaj z wolnego wybiegu.
Działania Frisco.pl, podobnie jak wielu innych sieci handlowych i producentów żywności w kraju, mają pozytywny wpływ na sposób pozyskiwania jajek w Polsce i warunki hodowlane kur niosek.
Marta Cendrowicz, koordynatorka kampanii Jak One To Znoszą? Stowarzyszenia Otwarte Klatki: Od ponad dwóch lat widzimy w Polsce coraz większe zainteresowanie kwestią dobrostanu kur niosek. Zarówno wśród firm jak i konsumentów, których zdecydowana większość, bo aż 82,4%, uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków. Już ponad 110 sieci handlowych, restauracji hoteli i firm produkujących żywność pracuje nad wycofaniem jaj pochodzących z hodowli klatkowej. Większość z nich jest aktualnie na etapie wdrażania tych zmian. Proces ten jest często trudny i czasochłonny. Dlatego tym bardziej cieszy nas, że Frisco.pl tak szybko zdecydowało się na wycofanie jaj klatkowych, stając się tym samym pierwszą siecią handlową w Polsce, która już teraz wolna jest od jaj „trójek”. To doskonały przykład dla całej branży.
zdjęcie: party.pl