Badanie zrealizowane w maju tego roku na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że w Polsce niemal 1/3 konsumentów nie korzysta z płatności bezgotówkowych.

Wynika to przede wszystkim z braku wiedzy na temat korzyści płynących z używania nowoczesnych instrumentów finansowych oraz z mitów krążących wokół bezgotówkowych płatności. Przykładowo 57 proc. osób, które na co dzień korzystają z gotówki uważa, że płacąc kartą można zostać w łatwy sposób okradzionym, a 56 proc. obawia się, że podczas płatności internetowych ktoś niepowołany może mieć dostęp do ich danych. Natomiast aż 41 proc. badanych przyznało, że ma małą wiedzę na temat płatności bezgotówkowych.

– Badanie wyraźnie pokazało, że istnieje potrzeba edukacji konsumentów w zakresie rozwiązań bezgotówkowych, a także konieczność obalenia mitów z nimi związanych. Właśnie dlatego Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła portal edukacyjny GotowiBezgotówkowi.pl.
Jego nadrzędnym celem jest promowanie wśród polskich konsumentów wiedzy i umiejętności związanych z szeroko pojętą sferę finansów – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

GotowiBezgotowkowi.pl to pierwsze w Polsce internetowe centrum edukacji finansowej i cyfrowej dla konsumentów w każdym wieku. Użytkownicy odnajdą tu informacje i porady dotyczące płatności bezgotówkowych, finansów cyfrowych, bezpieczeństwa w sieci oraz zarządzania domowymi finansami. Na portalu znajdują się artykuły poradnikowe, wskazówki ekspertów, a także materiały i narzędzia dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli, którzy temat finansów chcą włączyć w program nauczania najmłodszych. Treści zamieszczane na portalu są podane w przystępny sposób i zostały podzielone na kategorie, tak aby użytkownik mógł szybko i intuicyjnie odnaleźć interesujące go tematy. Serwis będzie systematycznie aktualizowany i rozwijany, aby na bieżąco dostarczać użytkownikom kolejnych przydatnych informacji. Portal skierowany jest do osób, które w znikomym stopniu lub wcale nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych i chcą poszerzyć wiedzę w tym temacie, a także dla ich bliskich, którzy mogą wesprzeć swoich partnerów, rodziców, czy dzieci w edukacji na temat nowoczesnych rozwiązań finansowych.

– Celem działań prowadzonych przez Fundację jest stopniowa eliminacja wykluczenia finansowego i cyfrowego, które nadal występują w polskim społeczeństwie. Odnieśliśmy spektakularny sukces w dotarciu do przedsiębiorców, których w Programie Polska Bezgotówkowa jest już ponad 280tys., i u których funkcjonuje 400 tys. terminali płatniczych. Teraz przyszedł czas, aby wesprzeć również konsumentów, tak aby mieli dostęp do rzetelnej wiedzy i mogli świadomie zdecydować, z której metody płatności chcą w danym momencie skorzystać. W ten sposób chcemy zadbać o równouprawnienie wszystkich metod płatności – dodaje dr Paweł Widawski, wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Platforma GotowiBezgotówkowi.pl jest narzędziem odpowiadającym na potrzeby i problemy konsumentów, którzy nie korzystają w pełni z możliwości, jakie dają nowoczesne metody płatności i nowe technologie. Badanie zrealizowane na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że osoby te chętnie korzystają z Internetu – 69 proc. z nich korzysta z niego codziennie lub niemal codziennie. Równocześnie aż 45 proc. badanych obawia się o bezpieczeństwo w sieci, a 40 proc. twierdzi, że nie jest w stanie zapamiętać pinów i haseł. To bariery, które utrudniają przejście na system płatności bezgotówkowych, dlatego edukacja w tym zakresie i wsparcie bliskich – partnerów i przyjaciół, których wielu badanych wskazało jako potencjalnych ambasadorów zmiany, jest tak ważna.