Gdzie znajdują się moi istniejący i potencjalni klienci? To podstawowe pytanie zadawane przez kadrę zarządzającą. Jednym z zadań geomarketingu jest analiza grupy docelowej na mapie, co pozwala zlokalizować konsumentów i firmy, do których dane przedsiębiorstwo kieruje swoje produkty i usługi. Następuje wyszukiwanie oraz klasyfikacja cech grupy docelowej, a następnie ich wizualizacja na mapie. Dzięki takiej analizie można zobaczyć, na jakim obszarze licznie reprezentowana jest interesująca nas grupa konsumentów i firm. Narzędzia do prowadzenia analiz przestrzennych wykorzystuje wiele firm, m.in. niemiecka sieć drogeryjna DM-Drogerie Markt. – W Niemczech widzimy potencjał dla około 2 000 sklepów DM-Drogerie Markt – mówi Markus Trojansky, dyrektor odpowiedzialny za ekspansję sieci.  – Aby móc optymalnie wykorzystać wszystkie możliwości DM od ponad dziesięciu lat korzystamy z systemów informacji geograficznej. Wymagania DM wciąż rosną, co spowodowało, że pierwszy wykorzystywany przez nas na przestrzeni kilku lat system GIS został zastąpiony przez geograficzne narzędzie analityczne firmy WIGeoGIS – dodaje.

Geomarketing, najprościej mówiąc, jest połączeniem geografii i marketingu. Wykorzystuje on System Informacji Geograficznej (GIS), służący do gromadzenia i wizualizacji danych geograficznych na mapie oraz łączenia ich z danymi geomarketingowymi o rynku i danymi wewnętrznymi firm. Oprogramowanie GIS dzięki analizom przestrzennym, wspomaga decyzje podejmowane przez firmy.

Technologie GIS świetnie sprawdzają się zarówno w przypadku prowadzenia dystrybucji materiałów reklamowych na własną rękę, jak również w firmach specjalizujących się w usługach związanych z kolportażem i marketingiem bezpośrednim. Wspierają je w kompleksowym planowaniu kampanii, m.in. podczas organizacji kampanii reklamowej pod kątem konkretnie określonych grup docelowych, podczas dystrybucji przesyłek bezadresowych, np. ulotek lub próbek towarów czy podczas rozplanowania umieszczenia lokalnych nośników reklamowych. Rozwiązania geomarketingowe umożliwiają optymalizację obszarów dystrybucji i kampanii, a także automatyczne dostosowanie nakładów do liczebności grupy docelowej, co pozwala zminimalizować koszty i dotrzeć z przekazem do konkretnej grupy. Dzięki temu można efektywnie wykorzystać potencjał klientów, identyfikując obszary nieobjęte działalnością firmy oraz kierując kampanię tam, gdzie stosunek grupy docelowej do całkowitej liczby mieszkańców jest wysoki. Korzystając z pomocy firmy WIGeoGIS, rozwiązania geomarketingowe stosuje węgierskie przedsiębiorstwo FeibraKft – jeden z liderów rynku dystrybucji materiałów reklamowych w Europie Wschodniej. – W zeszłym roku wdrożyliśmy System Informacji Geograficznej, co pokazało, że zależy nam na najwyższej jakości naszych usług. Oferujemy jedyne na rynku węgierskim profesjonalne plany dystrybucji bezadresowej i usługi geomarketingowe, które przynoszą korzyści naszym klientom. Dzięki wsparciu ze strony firmy WIGeoGIS udało się nam szybko osiągnąć ten standard, a dziś pracujemy nad dalszym rozwojem naszej oferty– powiedział Martin Brandstätter, kierownik ds. Sprzedaży i marketingu w firmie FeibraKft.