Święta za pasem. Przed nami zakupy prezentów i produktów spożywczych na wigilijny stół. Jaką kwotę przeznaczamy na upominki dla najbliższych? I czy promocje przygotowywane w tym okresie przez sklepy wpływają na nasze decyzje zakupowe? W najnowszym badaniu PAYBACK Opinion Poll sprawdziliśmy, jak do tematu zakupów świątecznych podchodzą Polacy.

Zakupy na wigilijny stół
Większość Polaków spędza święta w domu. Trzeba się do nich odpowiednio przygotować i zapełnić lodówkę produktami spożywczymi na Wigilię i rodzinne biesiadowanie. Dokąd się udajemy po takie artykuły? Aż 60% ankietowanych kupuje w super- i hipermarketach, natomiast 17% w dyskontach. Wybierając konkretny sklep najczęściej kierujemy się dobrymi cenami i ofertami promocyjnymi. Dla ponad połowy badanych istotna jest także dostępność wszystkich interesujących artykułów w jednym miejscu oraz ich jakość.

Gdzie po prezenty?
Jak święta to oczywiście prezenty. Prawie połowa respondentów rozpoczyna poszukiwania upominków dla najbliższych już miesiąc przez świętami, co dziesiąty natomiast pozostawia to na ostatnią chwilę. Oprócz galerii handlowych, do których udaje się w tym celu 33% badanych, co czwarty prezenty świąteczne kupuje wyłącznie przez Internet. Większość z nas korzysta wówczas z laptopa, natomiast dla co szóstego respondenta najwygodniej jest dokonać transakcji przy użyciu smartfona, który zawsze jest pod ręką. Okres świąteczny często oznacza tłumy w sklepach stacjonarnych. Co piąty respondent robi wówczas zakupy online, gdyż w spokoju może zastanowić się nad swoim wyborem, natomiast 16% twierdzi, że znacznie lepsze okazje może znaleźć właśnie w tym kanale.

Budżet pod kontrolą
Prezenty świąteczne to często dość spory wydatek. Ile średnio na nie wydajemy? Połowa badanych przeznacza na nie od 100 do 500 zł, natomiast co trzeci nawet do 1000 zł. Jak się okazuje, budżet staramy się mieć pod kontrolą. 40% Polaków nie przekracza ustalonej wcześniej maksymalnej kwoty, którą może wydać na świąteczne prezenty. Dla kogo najczęściej kupujemy upominki? Na pierwszym miejscu są oczywiście najmłodsi. Prezenty dla dzieci kupuje aż 73% respondentów. Nieco mniej dla swoich partnerów (71%) oraz rodziców (63%). Przeważnie zakupów świątecznych prezentów dokonujemy sami (45%) i zajmuje nam to zwykle kilka godzin. Wśród prezentów dominują kosmetyki, na które decyduje się prawie 60% ankietowanych, na dalszym miejscu znajdują się zabawki (45% wskazań) oraz ubrania (37% wskazań).

Święta to moment, w którym myślimy nie tylko o najbliższych, ale także o najbardziej potrzebujących. W tym czasie organizowanych jest wiele zbiórek charytatywnych – udział w nich deklaruje 66% respondentów.

Jak święta to promocje
Do ofert promocyjnych podchodzimy zazwyczaj z dystansem i korzystamy z nich tylko czasem, gdy akurat bardzo spodoba nam się dany produkt (37%). Inaczej sprawa wygląda, gdy mówimy o zniżkach w okresie świątecznym. W tym czasie ponad 60% badanych często z nich korzysta, a prawie 30% twierdzi, że promocje świąteczne są dużo atrakcyjniejsze niż w pozostałe dni w roku.

Skąd czerpiemy wiedzę na temat aktualnych ofert promocyjnych? Taki sam odsetek respondentów (31%) dostaje sms od swoich ulubionych sklepów, a także obserwuje reklamy w telewizji, radiu czy prasie. Zdecydowanie najczęściej śledzimy informacje na stronach internetowych sklepów, w których planujemy zrobić świąteczne zakupy – robi tak aż 70% badanych. Ponad połowa respondentów twierdzi jednak, że najchętniej otrzymywałaby informacje o aktualnych promocjach drogą mailową.