Przykładem ciekawej innowacji w branży modowej jest montowanie w sklepach z odzieżą, obuwiem i akcesoriami oświetlenia zapewniającego maksymalnie wierne odzwierciedlenie kolorów oglądanych artykułów. Na Zachodzie istnieją już placówki, w których urządzenia gwarantujące oddawanie barw na poziomie 95% stosuje się na całej powierzchni. Jednym z nich jest najnowsza berlińska filia Shoe City.

Shoe City to multibrandowa sieć sklepów obuwniczych, oferująca buty przeszło sześćdziesięciu prestiżowych firm. W asortymencie można znaleźć artykuły sygnowane przez m. in.: sOliver, Tommy Hilfiger, Lacoste czy Tom Tailor. W parze z jakością produktów i rozpoznawalnością oferowanych marek idzie lokalizacja i wystrój placówek handlowych. Nowa filia, mieszcząca się przy ulicy Tauentzienstraße, położona jest tuż obok chętnie odwiedzanego przez turystów parku Tiergarten. Przestrzenną, wynoszącą niemal 1200 metrów kwadratowych powierzchnię obiektu wypełniają półki, ekspozytory i kanapy, na których można wygodnie przymierzyć buty. Frontowa ściana poziomów 0 i +1 jest w całości przeszklona.
– Duża dostępność światła dziennego jest bardzo korzystna z punktu widzenia wizualnego komfortu klientów i pracowników sklepu. Światło słoneczne, naturalne, jest punktem odniesienia jeśli chodzi o współczynnik oddawania barw CRI=100. Im bardziej światło naturalne wnika w głąb sklepu, tym większe korzyści wizualne – mówi Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska i Ekspert Oświetlenia Polskiego Komitetu Oświetleniowego. – Dodatkowo, w przeszklonych pomieszczeniach można wykorzystać systemy sterowania oświetleniem z czujnikami natężenia światła dziennego. Pozwala to na zmniejszenie natężenia światła sztucznego i oszczędzenie energii elektrycznej – tłumaczy.

Współczynnik odzwierciedlenia barw, opisywany jako „Ra” bądź „CRI”, to ilościowa miara mówiąca o tym, jak wiernie oddana jest kolorystyka obiektów oświetlonych przez dane źródło światła w porównaniu z światłem naturalnym. Im mniejsza jest ta różnica, tym wyższy współczynnik odzwierciedlenia barw. Według norm, jego poziom w pomieszczeniach, w których stale przebywają ludzie nie może być niższy niż 80. Wartość 100 przyjmuje światło idealne do rozpoznawania kolorów. – W przypadku sklepów odzieżowych i obuwniczych spójność postrzegania produktów podczas zakupów – na wieszaku czy półce i w przymierzalni – oraz po dokonaniu transakcji, może być decydująca dla satysfakcji klienta – mówi Filip Gabryelczyk. – Dlatego w placówkach handlowych tego typu warto dążyć do osiągania jak najwyższej wartości wskaźnika CRI – tłumaczy ekspert TRILUX Polska.

W Shoe City na Tauentzienstraße na całej powierzchni wykorzystano diodowe oprawy oświetleniowe ze współczynnikiem odzwierciedlenia barw na poziomie 95. W specjalistyczny moduł „Best Colour” wyposażone są zarówno modele wpuszczane, jak i urządzenia do nabudowania, wspólnie tworzące systemy oświetlenia ogólnego i akcentującego.