W roku finansowym 2020 IKEA na całym świecie kontynuowała realizację długoterminowej strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive”, co przedstawiono w dwóch raportach opublikowanych w ubiegłym tygodniu przez Grupę Ingka i Grupę Inter IKEA. IKEA w Polsce, zgodnie ze wspomnianą strategią, koncentrowała się na działaniach przybliżających ją do celu, jakim jest stanie się biznesem w pełni cyrkularnym, neutralnym klimatycznie, jeszcze bardziej włączającym i dbającym o równe i sprawiedliwe traktowanie. Jednym z kluczowych obszarów działania IKEA w Polsce w 2020 roku było także wspieranie lokalnych społeczności, które ucierpiały w wyniku pandemii.

„Produkcja energii z wiatru, recykling i odzysk energii z prawie 95% odpadów powstających w naszych sklepach, wycofanie z oferty wyposażenia domu plastikowych produktów jednorazowego użytku, liczne kampanie inspiracyjne i praktyczne porady dotyczące zrównoważonej konsumpcji czy wspieranie lokalnych społeczności w walce z pandemią COVID-19. To tylko niektóre z naszych działań zrealizowanych w Polsce w roku finansowym 2020, które przybliżyły nas do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes cyrkularny i przyjazny dla klimatu – mówi Karin Sköld, Prezeska IKEA Retail Polska i Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju. – Wkraczając w rok 2021, Rok Zrównoważonego Rozwoju w IKEA, jeszcze bardziej koncentrujemy nasze wysiłki na oferowaniu przystępnych cenowo produktów i rozwiązań lepszych dla ludzi i planety, inspirując i umożliwiając wielu ludziom w Polsce prowadzenie zdrowego i ekologicznego trybu życia na co dzień – dodaje Karin Sköld.

Biznes przyjazny dla ludzi i planety

W roku finansowym 2020, w ramach strategii „People & Planet Positive”, podjęto szereg działań, troszcząc się o lepsze życie ludzi i środowisko, począwszy od produkcji energii odnawialnej, przez inicjatywy na rzecz ograniczania odpadów, po wspieranie organizacji zajmujących się edukacją ekologiczną najmłodszych. Inwestycje w odnawialne źródła energii, w tym farmy wiatrowe w Polsce, to jeden ze strategicznych elementów realizacji globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Od 2016 roku sześć farm wiatrowych IKEA
w Polsce generuje więcej energii niż firma zużywa we wszystkich sklepach IKEA, centrach dystrybucyjnych, centrach handlowych i biurach w Polsce.

W roku finansowym 2020 firma kontynuowała działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej własnych budynków i działalności, co bezpośrednio przyczynia się do spowolnienia zmian klimatu.

Inwestowanie w energię odnawialną to także zwiększanie jej dostępności i przystępności dla wielu osób. Polska była jednym z pierwszych krajów, w których IKEA wprowadziła ofertę „Energia słoneczna dla domu” – kompleksową usługę sprzedaży i montażu paneli fotowoltaicznych. W ciągu 3 lat Polska stała się jednym z wiodących rynków IKEA pod względem liczby instalacji. Wraz z partnerem z branży solarnej IKEA oferuje kompleksowe rozwiązania, które pozwalają produkować energię ze słońca i przynoszą realne oszczędności w polskich budżetach domowych.

W roku finansowym 2020 drewno wykorzystywane przez IKEA na całym świecie w 98% pochodziło z bardziej zrównoważonych źródeł (drewno z certyfikatem FSC lub pochodzące z recyklingu). Gwarancja pochodzenia drewna z lasów odpowiedzialnie zarządzanych daje pewność, że firma nie przyczynia się do wylesiania. Drewno z Polski, wykorzystywane przez IKEA pochodzi jedynie z takich właśnie źródeł.

IKEA bez plastikowych artykułów jednorazowego użytku

Do 2030 roku wszystkie produkty IKEA będą wytwarzane wyłącznie z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. W dniu 1 stycznia 2020 roku, znacznie przed terminem wyznaczonym przez Unię Europejską, IKEA zaprzestała sprzedaży jednorazowych produktów wyposażenia domu wykonanych z plastiku, takich jak torebki na lód i żywność, worki na śmieci czy słomki do napojów. Pierwszym sklepem w Polsce, który przyłączył się do inicjatywy jeszcze w 2019 roku, był sklep IKEA w warszawskim centrum handlowym Blue City, a za nim kolejne sklepy IKEA w całym kraju.

Wegańska oferta IKEA FOOD – zmniejszanie śladu węglowego

Kierując się wizją tworzenia lepszego życia dla wielu ludzi, IKEA chce inspirować do wprowadzania bardziej zrównoważonych nawyków żywieniowych i stylu życia, który ma pozytywny wpływ na klimat. W sierpniu 2020 roku do oferty roślinnych dań i przekąsek IKEA wprowadziła kolejną już wegańską alternatywę słynnych klopsików IKEA – klopsiki roślinne. Ta wersja ma jedynie 4% śladu węglowego klopsików mięsnych. Klopsy IKEA zdobyły I miejsce w plebiscycie „RoślinnieJemy”, inicjatywie wspierającej gastronomię, producentów żywności i wszystkie instytucje oraz firmy wyróżniające się wegańską ofertą na miarę zmieniających się potrzeb konsumentów.

Dobry klimat zaczyna się w domu – inspirowanie do życia lepszego dla planety

Jak co roku, również w roku finansowym 2020 IKEA prowadziła i włączała się w wiele działań, które mają na celu inspirowanie ludzi do bardziej przyjaznego klimatowi i zasobom planety stylu życia. Gdański sklep IKEA jeszcze w 2019 roku przyłączył się do inicjatywy realizowanej przez miasto – „Gdańsk bez plastiku”. Z kolei w lutym 2020 roku IKEA została partnerem Miasta Stołecznego Warszawy w kampanii „Rady na Odpady”. Podczas Black Friday 2019 IKEA wystartowała z inicjatywą „Na Dłużej”, podpowiadając, jak dzięki prostym czynnościom dbać o meble i domowe akcesoria, aby służyły nam jak najdłużej,
a wykorzystała do tego kolekcję sztuki stworzoną specjalnie na tę okazję przez polską artystkę Ewelinę Sośniak.

W czerwcu 2020 roku marka otworzyła w Szczecinie IKEA Dom Jutra – miejsce nie tylko pełne zieleni i produktów bardziej przyjaznych dla planety, ale przede wszystkim przestrzeń inspiracji i wymiany pomysłów z mieszkańcami miasta na to, jak sprawić, by dom stał się prawdziwie zrównoważonym miejscem do życia.

W roku finansowym 2020 roku przeprowadzono również trzecią edycję konkursu grantowego IKEA „Zabawa to poważna sprawa”, skierowaną do organizacji społecznych, które zajmują się edukacją ekologiczną najmłodszych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.

IKEA dba o równość w środowisku pracy

IKEA dba również o to, by być organizacją włączającą działającą z pełnym poszanowaniem różnorodności (ang. Diversity & Inclusion). Globalnym celem IKEA jest dążenie do równowagi praw i obowiązków poprzez oferowanie pracownikom równych szans
i wspieranie ich w rozwoju zawodowym bez względu na płeć czy inne różnice. IKEA Retail, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, 1 stycznia 2020 wprowadziła dodatkowy miesiąc
w pełni płatnego urlopu ojcowskiego.

Wsparcie dla społeczności w czasie pandemii

Rok 2020 był pełen wyzwań. Pandemia COVID-19 wymagała podjęcia nadzwyczajnych środków, by chronić zdrowie i wspierać współpracowników, partnerów biznesowych i społeczności w całym łańcuchu wartości IKEA.

– W ramach akcji #PomagamyRazem wraz z naszymi partnerami wsparliśmy m.in. Obiekty Infrastruktury Krytycznej, Gminne Centra Kwarantanny, osoby w kryzysie bezdomności oraz samotnych rodziców – mówi Karin Sköld. – Przyłączyliśmy się także do ogólnopolskiej inicjatywy #WzywamyPosiłki, w ramach której pracownicy IKEA Food przygotowali 40 000 posiłków do szpitali, pogotowia ratunkowego i laboratoriów. Ponadto, IKEA wyposażyła w meble i akcesoria 37 stacjonarnych oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży
w 34 szpitalach na terenie całego kraju. Łączna wartość naszego wsparcia w tym projekcie wyniosła 1,6 mln zł – dodaje Karin Sköld.

Pandemia okazała się szczególnie trudnym doświadczeniem dla najmłodszych. Dlatego Grupa Ingka, pragnąc uczestniczyć w łagodzeniu skutków COVID-19, zaangażowała się w pomoc Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. W ramach szeroko zakrojonych działań pomocowych pod hasłem #PomagamyRazem, centra handlowe należące do Ingka Centres, a także IKEA Retail oraz polski oddział Ikano Banku wsparły działania Fundacji na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej wobec dzieci.

– W tym roku planujemy kontynuować programy zaangażowania społecznego, by wywierać prawdziwie pozytywny wpływ na życie wrażliwych grup w lokalnych społecznościach – podsumowuje Karin Sköld.