Jak pokazują wyniki analizy ponad 2 milionów opinii wystawionych w prawie 13 000 sklepach internetowych, kupujący w Polsce są najbardziej zadowoleni z zakupów w sieci. Na drugim miejscu w zestawieniu znaleźli się konsumenci z Włoch. Ostatnie miejsce na podium należy do kupujących z Niemiec. Z kolei, najniżej swoje e-zakupy oceniają kupujący z Francji.

Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych bliżej przyjrzała się opiniom wystawianym na dużych rynkach e-commerce, czyli w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz we Francji. Opinie klientów zostały przeanalizowane w 3 kategoriach: dostawa, towar oraz obsługa klienta. Konsumenci z Polski wysoko ocenili sklepy we wszystkich kategoriach – średnia ocena to 4.8 na 5. Wysoko w zestawieniu znaleźli się kupujący z Niemiec, wystawiając średnią notę na poziomie 4.66. Mieszkańcy Wielkiej Brytanii, którzy od lat kupują online, swoje e-zakupy oceniają średnio na 4.51. Najmniej zadowoleni z zakupów w sieci są kupujący z Francji, którzy przyznają ocenę 4.43.

Ciekawie prezentują się również wyniki w poszczególnych kategoriach. Polacy najlepiej oceniają obsługę klienta w sklepach internetowych (4.8), a bardziej surowi są w kwestii jakości towaru (4.7) oraz czasu dostawy (4.7).

„Cieszę się, że polskie sklepy otrzymały najwyższe noty od konsumentów i znalazły się na szczycie indeksu opinii, zawstydzając tym samym przedsiębiorców na dojrzałych, zachodnich rynkach. Warto przy tym zauważyć, że w Wielkiej Brytanii czy we Francji mamy do czynienia z doświadczonymi konsumentami, którzy oczekują określonego standardu obsługi. Właściciele sklepów muszą więc pójść o krok dalej i oferować nowe udogodnienia, aby wyróżnić się na tle innych sprzedawców i zdobyć dodatkowe punkty. Polacy nie są jeszcze tak surowi w swoich ocenach jak Brytyjczycy i Niemcy, którzy zakupy online robią od lat, ale i u nas stopniowo rośnie grono świadomych konsumentów oczekujących najwyższej jakości obsługi. Aby utrzymać dobre opinie klientów polskie sklepy będą musiały włożyć jeszcze więcej wysiłku, szczególnie w obliczu coraz większej konkurencji na rynku” – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Z obsługi klienta zadowoleni są również Niemcy, którzy oceniają ten aspekt na 4.6, podczas gdy Brytyjczycy i Hiszpanie są bardziej krytyczni. Na dobre opinie w kategorii jakość towaru zasłużyły sobie niemieckie sklepy, podczas gdy najniższe noty na poziomie 3.8 otrzymały sklepy we Francji. Analizując czas dostawy, zauważamy podobny model. Po Polakach najbardziej zadowoleni są konsumenci z Niemiec (4.6) a zaraz po nich Hiszpanie. Zdecydowanie najgorzej wypada czas realizacji zamówienia we Francji (3.7).

W badaniu satysfakcji zrealizowanym przez Trusted Shops przeanalizowane ponad 2 miliony opinii klientów spośród 12 974 sklepów internetowych w wybranych europejskich krajach.