Sieci Handlowe zabiegając o lojalność obecnych oraz przyciągnięcie nowych klientów starają się konkurować ze sobą na wielu polach. Chyba każdy z nas w ostatnim czasie obserwował walkę cenową dwóch dużych sieci handlowych operujących w naszym kraju. Czy jest ona korzystna dla rynku, czy już niesmaczna – to zostawiamy ocenie klientów.

Konkurowanie ceną jest oczywistą i najprostszą formą budowania atrakcyjności wśród konsumentów – lecz nie jedyną. Warto pójść o krok dalej i zadbać o równie kluczowe aspekty, takie jak komfort, doświadczenia zakupowe oraz oszczędność czasu klientów odwiedzających sklepy. W tym kontekście, innowacyjne rozwiązania technologiczne, takie jak oferowane przez polski startup ZeroQs inteligentne wózki na zakupy, zdają się być przyszłością handlu detalicznego. Nie tylko uatrakcyjniając placówkę handlową w oczach i odbiorze konsumentów, ale także wspiera działalność biznesowo-operacyjną sieci handlowych, poprzez redukcję kolejek sklepowych, sprawniejsze zarządzanie stanami magazynowymi i eliminację błędu ludzkiego lub prób kradzieży znanych ze stacjonarnych kas samoobsługowych.

W ostatnich latach, sklepy, a zwłaszcza duże sieci handlowe, musiały adaptować się do rosnących oczekiwań klientów, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę i szybkość zakupów. Pierwszą odpowiedzią rynku, wprowadzoną w naszym kraju już kilkanaście lat temu, były stacjonarne kasy samoobsługowe. Miały one skrócić kolejki i zwiększyć satysfakcję klientów, jednak w praktyce często powodują frustrację z powodu długiego procesu skanowania i błędów technicznych. Kolejki nie zniknęły, a dodatkowe problemy techniczne i nieintuicyjne interfejsy tylko pogłębiły problem, szczególnie dla osób starszych i tych robiących większe zakupy. Co więcej, kasy samoobsługowe generowały odczuwalne starty dla sklepów, spowodowane błędami ludzkimi oraz próbami kradzieży. Dla przykładu, warto przytoczyć dane wskazane przez BBC, mówiące o ponad dwukrotnie większych startach generowanych przez stanowiska samoobsługowe, w porównaniu z tymi, obsługiwanymi przez personel.

W odpowiedzi na te wyzwania, polski startup ZeroQs wprowadził na rynek innowacyjne rozwiązanie w postaci inteligentnych wózków na zakupy. Te zaawansowane urządzenia są wyposażone w skanery kodów kreskowych, ekran dotykowy i łatwą w obsłudze aplikację, co pozwala klientom na samodzielną realizację procesu zakupowego bez potrzeby interakcji z personelem. Wózki posiadają systemy wagowe i wizyjne, dzięki czemu użytkownicy mogą w czasie rzeczywistym monitorować i kalkulować wartość swoich zakupów. Dodanie produktów do koszyka i finalizacja zakupów przez automatyczną płatność mobilną znacząco skraca i upraszcza proces zakupowy, a opcja płatności kartą lub gotówką przy kasie daje dodatkową elastyczność.

– Co równie ważne, nasza technologia pozwala znacząco poprawić bezpieczeństwo sieci handlowych poprzez eliminację błędu ludzkiego czy prób kradzieży, które notorycznie zdarzają się w przypadku stacjonarnych kas samoobsługowych. Do tego nasz system umożliwia skuteczniejsza zarządzanie stanami magazynowymi, a to wszystko gwarantuje odczuwalne oszczędności w budżecie – komentuje Jarosław Kaczmarczyk, CEO ZeroQs. – Nieustannie rozwijamy nasze wózki i w najbliższym czasie planujemy wprowadzenie szeregu nowych funkcji ułatwiających klientom realizację zakupów i podnoszących jeszcze bardziej poziom doświadczeń zakupowych. Przykładem jest wdrażana integracja z aplikacją, dzięki której na ekranie wózka będą mogły pojawiać się promocje dopasowane do indywidualnych preferencji użytkownika – dodaje Kaczmarczyk.

Raport GfK wskazuje, że ponad 65% sieci handlowych uznaje, że jakość doświadczeń zakupowych będzie kluczowym czynnikiem wpływającym na pozycję marki i jej rozwój w przyszłości. W związku z tym, sieci handlowe coraz częściej inwestują w innowacyjne technologie, nie tylko w celu przyciągnięcia nowych klientów, ale również w celu zwiększenia lojalności obecnych Poprawa doświadczeń zakupowych bezpośrednio przekłada się na wzrost wolumenu sprzedaży, co po prostu sprzyja rozwojowi biznesu.