Jeszcze dekadę temu nikt nie wpadłby na to, że sklepy spożywcze online to przyszłość. W XXI wieku coraz więcej rzeczy przenosi się do przestrzeni wirtualnej, w tym nawet codzienne obowiązki, jakimi są zakupy żywności. Dlatego też coraz więcej ludzi zaczyna myśleć o inwestycji w e-grocery.

W ciągu zaledwie kilku miesięcy popyt na artykuły spożywcze w Internecie osiągnął wielkość, której wielu nie spodziewano się od lat. Sprzedaż online wzrosła, nie tylko za sprawą osób pozostających w domu, ale również w wyniku zmiany nastrojów i przyzwyczajeń konsumenckich.. Jednocześnie wiel z tych osób wypróbowało tego typu usługi po raz pierwszy. To z kolei skłoniło sklepy spożywcze do inwestowania w swoje platformy, od modernizacji narzędzi i promocji, po tworzenie nowych procesów realizacji, takich jak click&collect.

Wzrost popytu

Jak podaje portal Grovery Dive na podstawie badania przeprowadzonego przez Mercatus i firmę badawczą Incisiv, w ciągu najbliższych pięciu lat biznesy e-commerce będą stanowić 21,5% całkowitej sprzedaży artykułów spożywczych, której wartość będzie wynosić 250 miliardów dolarów. Z wyników można wyciągnąć również wniosek, że detaliści spożywczy będą przyciągać coraz większą liczbę konsumentów w wieku 45 lat i starszych, którzy dopiero niedawno zaczęli korzystać z nowych możliwości zakupowych, przy czym 35% po raz pierwszy próbuje zamówień online, a 46% wybiera nowe metody realizacji, takie jak click&collect. W raporcie zauważono ponadto, że to pokolenie prawdopodobnie będzie kontynuować najnowsze zwyczaje zakupowe.

W tym roku mamy rekordową liczbę naszych zasięgów. Docieramy do około 9 milionów Polaków. E-grocery rośnie w siłę, a użytkowników i kupujących przybywa. To właśnie pokazuje jak bardzo biznes spożywczy online idzie do przodu.- mówi Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli, lidera wśród europejskich platform typu spożywczy marketplace.

Dlaczego warto?

Inwestowanie w sklepy spożywcze może być jednym ze sposobów zdywersyfikowania nieco odpornego na recesję portfela inwestycyjnego. Historyczne wyniki sektora spożywczego w latach 2006-2018 wynosiły około 5% lub mniej, co sprawia, że jego niezawodny wzrost jest bezpieczną grą dla inwestorów. Jeśli ktoś zdecyduje się zainwestować w artykuły spożywcze, warto skupić się na przyszłości tego sektora, co prawdopodobnie będzie obejmować wzrost handlu elektronicznego i zakupów spożywczych online, a także preferencje konsumentów w zakresie zakupów na wynos lub produktów użytkowania codziennego. Posiadanie udziałów w firmach lub REIT-ach, które dzierżawią lub obsługują rynki spożywcze o dużej skali, zapewnią dalszą dywersyfikację i pozwolą czerpać korzyści wraz ze zmianami na rynku. Ostatecznie firmy i sprzedawcy detaliczni, którzy mogą uruchomić e-sklep spożywczy, dostawę artykułów spożywczych, zamawianie online lub lokalne zrównoważone rozwiązania żywnościowe, szczególnie na rynkach miejskich o dużym zagęszczeniu, mogą osiągnąć największy wzrost w ciągu następnej dekady.

Nie będzie odwrotu

Branże, na jakie koronawirus miał wpływ w świecie handlu detalicznego dopiero zaczynają go odczuwać. Długotrwały dystans społeczny, ograniczenia dotyczące liczby klientów i mniej komfortowe środowisko zakupowe przyspieszą jeszcze dalsze wdrażanie e-commerce. Nasze codzienne życie coraz bardziej wkracza do przestrzenii wirutalnej. Robimy zakupy spożywcze online, ubraniowe, bierzemy udział w webinarach. Po prostu nie ma odwrotu od tej transformacji cyfrowej.-dodaje Podkowińska-Tretyn. Społeczeństwo zobaczyło w jaki sposób żyje im się wygodniej i jak małe elementy dnia codziennego, takie jak zakupy spożywcze online mogą usprawnić ich życie.

Ale czy tylko pandemia miała na to wpływ? Jak się okazuje, trendy zakupów online były długo przed nią. Jak podaje portal Wiadomości Handlowe, już w 2019 roku w raportach GUS zwracano uwagę na to, że 14,3 proc. Polaków kupowało przez Internet produkty spożywcze i kosmetyki. W sierpniu 2020 roku portal Deloitte podał, że blisko 40 proc. Polaków jest gotowych robić zakupy spożywcze online i odebrać je w sklepie. Te dane pokazują zatem, w którym kierunku zmieniają się preferencje konsumentów. Polacy robią zakupy spożywcze codziennie, a jak wynika z badań, już niebawem w znacznej części przez Internet, dlatego też inwestowanie w e-grocery jest obiecującym pomysłem na biznes.