Główny cel projektu Smart Living, którego efektem jest „Smartbook”, stanowiło wyszczególnienie czynników kształtujących nawyki życiowe Polaków, zgromadzonych w pięciu podstawowych obszarach: zakupy, praca, technologie, pasje i zdrowie. Punkt wyjścia do dyskusji stanowiły projekty badawcze, zrealizowane przez THINKTANK wraz z partnerami, pogłębiane podczas debat i spotkań, odbywających się na przestrzeni 2014 i 2015 roku. Łącznie, w projekcie swoją wiedzą i ekspertyzą podzieliło się ponad 400 osób. Jakie kluczowe wnioski z projektu płyną dla sfery zakupów?
Płacę i odbieram tego samego dnia
E-commerce ma z miesiąca na miesiąc coraz większy udział w handlu ogółem. Co sprawia, że decydujemy się na zakupy online? Nie jest już tajemnicą, że kluczowymi czynnikami jest cena i wygoda. Okazuje się, że na znaczeniu zyskują także inne kwestie – nie chcemy ponosić kosztów dostawy, ani czekać kilku dni na zamówiony towar, co w coraz większym stopniu również warunkuje nasze wybory zakupowe.
Click&Collect stanowi relatywnie nowy sposób na zaspokojenie tych oczekiwań, będący zdrowym kompromisem między wygodą konsumenta, a postawą „chcę tu i teraz”. Polega na zamówieniu towaru online i odebraniu go w punkcie stacjonarnym tego samego dnia, nawet już po dwóch godzinach od złożenia zamówienia. Eksperci Deloitte w raporcie „Digital Prediction 2015” przewidują, że do końca tego roku liczba punktów Click&Collect w Europie dojdzie nawet do pół miliona.
Dziś zlecenie, dziś dostawa
Konsument chce nie tylko zrobić zakupy online szybko. Chce zapłacić jak najmniej i, co ważniejsze, mieć je tego samego dnia u siebie w domu. W przypadku zakupów spożywczych online, opcja dostawy tego samego dnia jest już dość powszechnie stosowana, ze zrozumiałych względów.
Czy można jednak pójść o krok dalej? Żyjemy szybko, kupujemy szybko, oczekujemy, że kurier dostarczy nam nasz zakup jeszcze tego samego dnia. Same Day Delivery – przyszłość zakupów w sieci, to młodszy, bardziej roszczeniowy brat Next Day Delivery, który postawił przed branżą logistyczną zupełnie nowe wyzwania.
Przymierz w sklepie, kup w sieci
Dziś, do zakupów wystarczy smartfon. Co więcej, zakupy mobilne stają się coraz bardziej popularne, m-commerce rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż e-commerce ogółem, a niektórzy prognozują, że telefon stanie się wkrótce głównym narzędziem dokonywania zakupów w sieci.
Nic zatem dziwnego, że sklep stacjonarny coraz częściej traktujemy na zasadzie przymierzalni, podczas gdy ostatecznego zakupu dokonujemy przez Internet. „Wypróbuj w sklepie, a potem kup w Internecie” – coraz więcej Polaków będzie kupować w zgodzie z tym hasłem, na zasadzie showroomingu – zapowiadają przepytani przez THINKTANK eksperci.
Showrooming polega na przymierzeniu lub obejrzeniu wybranego produktu w sklepie, a następnie zamówieniu go w jednym ze sklepów online. Badania „Showrooming: dotknij i kup przez sieć” na zlecenie THINKTANK z 2014 r. wskazują, że 7 na 10 polskich internautów przynajmniej raz w życiu kupiło coś w taki sposób. Co więcej, już rok temu 14% z nich robiło to często lub bardzo często.
Kim jest smart shopper?
Jesteśmy gotowi poświęcić swój czas i energię, by kupić coś taniej, korzystniej – coraz częściej za pomocą nowych technologii. „Sprytne zakupy” dają też satysfakcję.Nie chcemy kupować drożej, skoro możemy zrobić to taniej. Szukamy okazji, przecen, promocji, ale nie kosztem jakości, powodowani bardziej zdroworozsądkowym oszczędzaniem niż brakiem środków finansowych.
Smart shopperjest wyedukowanym konsumentem, który kalkuluje i przygotowuje się do zakupu, nie podejmując decyzji impulsywnie. Według badania przeprowadzonego w 2013 r. przez GfK Polonia wśród robiących zakupy, niemal 1/5 konsumentów to „sprytni klienci”.