Zgodnie z przewidywaniami ekspertów firmy Sociomantic Labs, wartość rynku handlu internetowego w Polsce wzrośnie w 2016 r. do niemal 36 mld zł, a w ciągu najbliższych 5 lat jeszcze się podwoi. Z kolei liczba e-sklepów w tym roku zwiększy się o 7 proc. Szybkiemu rozwojowi rynku e-commerce towarzyszy znaczny wzrost liczby aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Według raportu NetB@nk za IV kw. 2015 r., w ciągu roku liczba aktywnych klientów indywidualnych, a więc osób, które przynajmniej raz w miesiącu zalogowały się do serwisu bankowości internetowej, zwiększyła się z 13 mln (w grudniu 2014 r.) do 14,5 mln (w grudniu 2015 r.), a więc aż o 11,3 proc.

– Coraz więcej aspektów codziennego życia przenosi się w przestrzeń wirtualną. Już nie tylko telewizory i samochody, ale nawet takie urządzenia jak lodówki czy pralki zaczynają funkcjonować on-line – mówi Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Postęp ten jest nieuchronnym procesem i co do zasady pozytywnym. Równocześnie jednak wymaga od nas pewnej dozy ostrożności. W sposób szczególny dotyczy to działań związanych z obsługą elektronicznego konta bankowego i płatności w sieci, ponieważ negatywne konsekwencje nieuwagi w tych aspektach mogą okazać się wyjątkowo dotkliwe – dodaje A. Wojtczuk.

Podstawową kwestią dotyczącą bezpieczeństwa w kontekście bankowości elektronicznej jest hasło dostępu o odpowiedniej sile, tj. posiadające trudną do odgadnięcia kombinację liter oraz cyfr. Jak pokazuje badanie Wizerunek polskiego sektora bankowego, klienci banków przykładają do tego aspektu coraz większą wagę. Stosowanie trudnego do złamania hasła deklaruje już prawie czterech na dziesięciu respondentów (37 proc.). To wzrost w ciągu ostatniego roku aż o 19 p.p. Zwiększył się również odsetek klientów banków, którzy unikają kopiowania i wklejania numerów rachunków bankowych podczas dokonywania przelewów, z 15 proc. do 27 proc. Ponad trzykrotnie, z 7 proc. do ponad 22 proc., wzrosła też liczba osób, które regularnie aktualizują programy zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem.

– To bez wątpienia pozytywny trend. W kwestii bezpieczeństwa w sieci nadal mamy jednak dużo do nadrobienia – komentuje A. Wojtczuk. Jak wynika z badania Eurobarometr, przeprowadzonego wśród internautów z całej Europy w 2015 r. oprogramowanie antywirusowe chroniące przed cyberatakami zainstalowało 43 proc. Polaków. – To jeden z najsłabszych wyników w Unii Europejskiej, dlatego przy każdej możliwej okazji warto przypominać o ograniczaniu tego typu ryzyka – dodaje ekspert z KIR.