Ciągła praca nad budowaniem wiarygodności i zdobywaniem zaufania klientów to jedno z najważniejszych zadań przedsiębiorców działających w sieci, przede wszystkim właścicieli sklepów internetowych. Wielu internautów wciąż miewa bowiem obawy przed zawieraniem transakcji online, szczególnie wtedy, gdy korzysta z usług danego sprzedawcy lub pośrednika po raz pierwszy. Aby ułatwić klientom podejmowanie decyzji zakupowych, działający w branży e-commerce coraz chętniej korzystają z narzędzi, które mają świadczyć o bezpieczeństwie transakcji. Są nimi między innymi widgety. Oto jakie rozwiązania dostępne są na rynku oraz co gwarantują.
Widget to graficzny element interfejsu strony internetowej, zaprojektowany tak, aby realizować określone zadania. Narzędzie to coraz częściej można znaleźć na sklepach internetowych czy blogach. Pozwala bowiem skutecznie budować relacje z klientami oraz czytelnikami. Jakie funkcje może spełniać i co można zyskać korzystając w pełni z jego możliwości?
Widget jako szybki komunikator
Jedną z przyczyn rezygnowania z zakupów w sklepach internetowych, czy korzystania z usług firm działających w Internecie, jest brak możliwości zadania pytania i otrzymania odpowiedzi „tu i teraz”. Odnalezienie na stronie maila lub numeru telefonu wymaga od użytkownika nieco większego zaangażowania, na które nie zawsze ma on czas i ochotę. Dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem jest chat online w formie zainstalowanego na stronie widgetu. Dobrze widoczny i prosty w obsłudze sprawi, że kontakt na linii klient – firma będzie szybki i skuteczny. Pamiętać należy jednak, aby nie było to martwe narzędzie – sukces jego wykorzystywania będzie zależeć od zaangażowanego konsultanta – doskonale zorientowanego w ofercie firmy i w krótkim czasie udzielającego odpowiedzi.
Widget jako mini ankieta
Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce, którzy są zainteresowani opiniami klientów na temat swoich produktów lub usług, a także jakości obsługi uchodzą za bardziej wiarygodnych. Mechanizm pozyskiwania tzw. informacji zwrotnej polega zazwyczaj na zadaniu kilku pytań na temat przebiegu transakcji poprzez maila, tuż po jej zakończeniu. To jednak nie jedyne narzędzie, które można w tym celu wykorzystać. Do zbierania cennych informacji może również posłużyć mini ankieta w formie widgetu. Najlepiej umieścić w niej pytania, które dostarczą odpowiedzi zawierające wskazówki, co powinno zostać ulepszone/poprawione na stronie, np. Czy miałeś problem z odnalezieniem szukanego przez siebie produktu?, Czy nasza oferta spełniła Twoje oczekiwania?, itp.
Widget jako narzędzie do rekomendacji produktów i usług
System rekomendacji produktów lub usług, który obecny jest na stronach wielu sklepów internetowych i firm świadczących usługi w Internecie, to narzędzie, które wspiera bezpośrednio sprzedaż, a nie koniecznie buduje wiarygodność. Z pewnością ułatwia jednak podejmowanie klientom decyzji zakupowych, a przez to generuje pozytywne skojarzenia z danym serwisem, jako miejscem dokonania szybkiej i prostej transakcji. Skuteczność tego rozwiązania zależy od kilku czynników – przede wszystkim od wyboru rekomendowanych produktów i usług, ale także od sposobu ich zaprezentowania. Dlatego dobrze jest dostosować tego rodzaju widget zarówno do interfejsu witryny, jak i rodzaju pokazywanego asortymentu.
Widget jako narzędzie prezentowania opinii o firmie
Prowadząc sklep internetowy lub świadcząc usługi online należy pamiętać, że możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników przed dokonaniem zakupu, zwiększa szansę na pozytywne zakończenie transakcji. Dlatego warto zadbać o to, aby potencjalni klienci mieli łatwy dostęp do informacji na temat jakości obsługi i asortymentu. Będzie to dla nich cenna wskazówka i sygnał, świadczący o bezpieczeństwie zawieranych transakcji. Wiarygodność firmy skutecznie zbuduje odpowiedni widget, udostępniający klientom oceny innych kupujących. Można go pozyskać uczestnicząc w bezpłatnych programach zbierających tego typu informacje. Przykładem takiego rozwiązania jest widget programu Wiarygodne Opinie, stworzony przez porównywarkę cen Okazje.info, który został właśnie ulepszony oraz dostosowany do aktualnych trendów. Umożliwia on między innymi indywidualne zdefiniowanie części składowych widgetu, jego typu (wysuwany lub statyczny), stylu graficznego, czy położenia. Dzięki możliwości konfiguracji, właściciel witryny może wybrać opcje, które będą prezentować sklep w jak najlepszym świetle i dostosować widget do własnych wymagań, tak aby skutecznie budował wiarygodność oraz przede wszystkim wspierał sprzedaż.
Na koniec warto pamiętać, że dzięki zastosowaniu tego narzędzia możliwe jest zwiększenie sprzedaży poprzez wzrost zaangażowania klienta w transakcję. U klienta zapoznającego się z opiniami innych lub zamieszczającego swój komentarz, tworzy się bowiem bardziej indywidualna więź z firmą, przez co zwiększa się szansa na kolejne zakupy w przyszłości. Warto także pamiętać, że obecnie konsumenci coraz częściej przedkładają jakość obsługi i bezpieczeństwo zakupów ponad niższą cenę interesującego ich produktu.
materiały: Okazje.info.pl