Ogólnoświatowy Dzień Bezpiecznego Internetu, od wczesnych lat 2000 obchodzony również w Polsce. Wprawdzie do końca marca w całym kraju planowane są lokalne inicjatywy edukacyjne, ale jest to również doskonała okazja do przeprowadzenia lekcji w domu. Osoby po 60. roku życia coraz chętniej sięgają po nowoczesne technologie. Jak młode pokolenia mogą pomóc im w lepszym zrozumieniu tego środowiska?

Według ostatniego badania ARC Rynek i Opinia, zamiłowanie do surfowania po sieci i robienia zakupów online nie jest już wyłączną cechą młodszych pokoleń. Obecnie 71% dojrzałych konsumentów w Polsce wie, jak korzystać z internetu – 46% z nich korzysta z bankowości internetowej, a 28% wybiera bankowość mobilną. W wielu aspektach są oni podobni do każdej innej grupy konsumentów w Polsce – polują na atrakcyjne oferty zakupowe i chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

“Każde pokolenie lubi zakupy w internecie i seniorzy nie są tu wyjątkiem. Jednak w porównaniu z innymi pokoleniami zwracają oni większą uwagę na bezpieczeństwo i zaufanie,” tłumaczy Efi Dahan, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkową i Izrael. “Jak wynika z naszego badania, 33% przedstawicieli pokolenia boomerów zdarzyło się porzucić wirtualny koszyk zakupowy, przy czym 1 na 5 z nich zaznacza, że podjęli taką decyzję z powodu obaw o bezpieczeństwo transakcji. Ponadto, spośród wszystkich grup wiekowych, seniorzy uważają kwestie bezpieczeństwa lub zaufania podczas dokonywania zakupów za jedną z kluczowych barier dla zakupów online.”

Na tym różnice między seniorami a młodzieżą się nie kończą. Jak wynika z badania PayPal, seniorzy są najliczniejszą grupą wiekową wykorzystującą laptopy i komputery stacjonarne do zakupów oraz płatności online – sięga po nie już 8 na 10 z nich, podczas gdy podobnie robi 6 na 10 millenialsów i przedstawicieli generacji Z. Starsi konsumenci mają też tendencję do wybierania dobrze znanych metod płatności, ponieważ mają do nich największe zaufanie. Najczęściej wskazywanymi sposobami są karty debetowe (27%) i PayPal (25%).

Niestety, jednocześnie seniorzy, rzadziej niż inni, uważają, że mogą paść ofiarą cyberprzestępstwa lub kradzieży danych w porównaniu z osobami w wieku 16-49 lat. Choć przywiązują dużą wagę do zaufania i bezpieczeństwa, w wielu przypadkach brak znajomości zasad funkcjonowania internetu czyni ich łatwym celem cyberataków.

Tutaj z pomocą przychodzą młodsze pokolenia.

Jakimi wskazówkami można podzielić się ze starszymi pokoleniami, aby cieszyły się bezpieczniejszymi zakupami w sieci?

  • Pokaż najczęstsze schematy oszustw, zwracając uwagę na szczegóły, które zdradzają prawdziwe zamiary.
  • Przedstaw metody płatności, które pomogą w zabezpieczeniu wrażliwych danych, takich jak numer karty debetowej lub kredytowej, przy zachowaniu szybkości i intuicyjności całego procesu. Wyróżnij firmy, które oferują wsparcie w przypadku oszustwa lub problemów z zamówieniem.
  • Edukuj w zakresie metod wyszukiwania danych sprzedawcy, u którego chcą dokonać zakupu, takich jak NIP, adres siedziby lub pełna nazwa firmy, a także dostępnych metod płatności.
  • Poradź, jak znaleźć zaufane recenzje napisane przez prawdziwych klientów o danym sklepie internetowym.
  • Wszystko to stanowi dużą dawkę wiedzy, dlatego nie zapomnij zapewnić seniora, że jeśli coś pójdzie nie tak lub jeśli będzie miał wątpliwości odnośnie czegokolwiek – zawsze może zapytać Ciebie!