First Data Polska – właściciel marki Polcard i jeden z największych dostawców technologii płatniczych i rozwiązań dla biznesu – opublikowała raport Laboratorium Przyszłości poświęcony nowym produktom i usługom płatniczym. Zawiera on mapę rozwiązań, które w najbliższych latach mogą zmienić polski rynek płatności.

Autorami pomysłów są uczestnicy warsztatów Laboratorium Przyszłości First Data – kilkudziesięciu menedżerów najważniejszych polskich banków, którzy dyskutowali o możliwych scenariuszach rozwoju rynku i technologii płatniczych podczas Laboratorium Przyszłości. Moderatorami spotkania byli specjaliści firmy 4CF, zajmującej się foresightem strategicznym, którzy zebrali wyniki prac i podsumowali je w raporcie.

– W raporcie znalazł się opis 22 produktów i usług płatniczych, które przeanalizowano pod kątem wartości dodanej, korzyści dla klienta oraz spodziewanego czasu wejścia na rynek – mówi Jolanta Rycerz, dyrektor pionu sprzedaży usług bankowych w First Data.

– Korzyści i czas wejścia na rynek decydowały o tym, w którym miejscu każde rozwiązanie znalazło się na Macierzy 4CF. Dzięki temu można określić, z jakim priorytetem należy potraktować poszczególne pomysły, planując ofertę przyszłych produktów płatniczych – dodaje Norbert Kołos, prezes zarządu 4CF.

Najciekawsze wnioski z raportu:
Zbliżeniowe płatności mobilne stanowią naturalny kierunek rozwoju płatności w Polsce w najbliższym czasie. Potrzebna jest jednak promocja i popularyzacja, aby szybciej zwiększać liczbę użytkowników.

Największą korzyść klientom przyniesie automatyczny wybór metody płatności. Uczestnicy warsztatów przyznali temu produktowi aż 8,3 punktu na 10 możliwych. Zdecydowała o tym potencjalna wygoda użytkowania – system wyręczy użytkownika i automatycznie dobierze metodę płatności do sytuacji, tak aby uzyskał on największe korzyści.

Na drugim miejscu pod względem oczekiwanych korzyści znalazły się… implanty z NFC. Rozwiązanie generuje dziś wiele wątpliwości natury zdrowotnej, prawnej czy mentalnej. Wszczepiane pod skórę układy potencjalnie pojawią się na rynku szybciej i przyniosą większą korzyść niż Neuropłatności, które będą umożliwiać wykonywanie płatności na poziomie fal mózgowych.

Najdłużej, bo nawet 10 lat minie, zanim na rynku pojawi się globalna waluta elektroniczna. Jej wprowadzenie zależy od wielu czynników, przede wszystkim politycznych.

Spośród 22 produktów omówionych w raporcie eksperci First Data wybrali cztery, które już dziś mogą zostać wdrożone dzięki wsparciu First Data:

mobilne płatności – HCE lub Android Pay

POS beacons – połączenie potencjału NFC i Bluetooth w obsłudze klienta

Uberyzacja, czyli niewidzialne płatności

POS lending – pożyczki prosto z terminala

Pełny raport Laboratorium Przyszłości można pobrać pod adresem: www.polcard.pl/raport.