Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 roku. Oto dane IdoSell i AtomStore – platform sklepowych należących do Grupy IAI.
Wydarzenia ostatnich lat sprawiły, że konsumenci na całym świecie zaczęli chętniej i częściej korzystać z usług sklepów internetowych. Powodem są m.in. konkurencyjne ceny, dostępność przez całą dobę i coraz szybsza obsługa przesyłek. Jak wykazują badania, w 2023 roku liczba kupujących w e-commerce ustabilizowała się na wysokim poziomie. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023” to aż 79 proc. internautów, czyli prawie o 1/3 więcej niż przed 2020 rokiem.
Kategorie top 10
Według analizy IdoSell, w ciągu ostatnich lat nie tylko rosła liczba konsumentów w sieci, ale też zmienne były tendencje zakupowe.
– Dane odzwierciedlają nie tylko wzrosty i spadki sprzedaży, ale też nastroje społeczne. Na ich podstawie doskonale widać, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby kupujących – mówi Sonia Mrzygłocka-Pyć, rzeczniczka prasowa IdoSell.
Według badania IdoSell, w 2023 roku top 10 kategorii z największą sprzedażą według GMV to: odzież, elektronika, artykuły zwierzęce i spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów, sport, higiena osobista, zabawki i komunikacja. Podobne tendencje pokazują także dane AtomStore – w 2023 roku top 10 kategorii według GMV to: moda, dom i ogród, elektronika, farmaceutyki, uroda, kultura i rozrywka, sport i wypoczynek, żywność, motoryzacja, artykuły dziecięce.
Według dynamiki
Ciekawe wnioski można wysnuć także na podstawie dynamiki wzrostu sprzedaży. W 2023 roku w sklepach IdoSell najszybszy odnotowały apteki internetowe (131 proc.). Wiąże się to m.in. z większą przewidywalnością dostępności leków niż w aptekach stacjonarnych. Dużą popularnością w porównaniu do roku 2022 cieszyła się także kategoria meble biurowe (114 proc.). Wynika to z faktu, że w związku z nowymi przepisami większość firm wróciła do modelu pracy stacjonarnej lub hybrydowej. Polacy kupowali też chętnie lustra (wzrost o 50 proc.), co mogło być wywołane tym, że ten element wystroju wnętrz, według czasopism branżowych, był jednym z najmodniejszych w 2023 roku. Na kolejnych miejscach uplasowały się: tekstylia dziecięce, narzędzia, artykuły przemysłowe, sprzęt muzyczny, akcesoria do fitness czy też kawa i herbata.
Według badania IdoSell w roku 2023 najmniejszą dynamikę sprzedaży miały sklepy internetowe sprzedające ławki, kosmetyczki, akcesoria do piercingu i tatuażu, konsole, akcesoria piknikowe czy też sprzęt do zabawy na świeżym powietrzu.
– Dynamika sprzedaży zazwyczaj wskazuje, jakie potrzeby w danym roku mają konsumenci. W pandemicznym 2020 największy wzrost był widoczny w sklepach, które oferowały maseczki, płyny do dezynfekcji czy też mydło. W kolejnych latach popularnością cieszyły się np. artykuły do urządzania domów i mieszkań oraz domowych biur, a także pracy w ogrodzie. Teraz widzimy, że konsumenci szukają w sklepach internetowych rozwiązań wygodnych i przewidywalnych oraz jak zmienia się pracownicza, po pandemiczna rzeczywistość – dodaje Sonia Mrzygłocka-Pyć.
– Wraz ze zwiększającą się liczbą kupujących online, rośnie konkurencja na rynku e-commerce. Sprzedawcy muszą nie tylko monitorować zmieniające się preferencje klientów dotyczące produktów, ale także nieustannie ulepszać doświadczenie zakupowe. Ważne jest, aby było ono coraz bardziej intuicyjne, przyjemne i szybkie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych – podkreśla Justyna Pliś, Head of Marketing w AtomStore.
Dynamika 2022 i 2021
Dla porównania, w 2022 roku największą dynamikę wzrostu sprzedaży miały sklepy z komiksami, książkami i gadżetami (594 proc.), wyposażeniem dla rolników, lustrami i płytkami lustrzanymi, sprzętem sportowym do ćwiczeń w domu (261 proc.), meblami (141 proc.), cebulami kwiatowymi i roślinami ogrodowymi (95 proc.), walizkami (91 proc.), filtrami do wody (85 proc.), narzędziami i sprzętami ogrodowymi (82 proc.).
Z kolei z podsumowania roku 2021 wynika, że Polacy najchętniej kupowali smartfony i komputery (wzrost o 168 proc.), kawę i herbatę (o 118 proc.), meble i dekoracje do urządzania salonu (o 96 proc.). Znaczny wzrost odnotowały także sklepy sprzedające sprzęt muzyczny (90 proc.), akcesoria łazienkowe (78 proc.), damskie torebki (76 proc.), lampy (70 proc.), maty na krzesła biurowe (67 proc.).