Celem JOKR, nowego gracza na polskim rynku e-grocery, jest nie tylko zapewnienie szybkiego i wygodnego sposobu robienia codziennych zakupów, ale też zmiana nawyków konsumentów i ich podejścia do handlu detalicznego. Oferta firmy wpisuje się w globalny trend rosnącego zapotrzebowania na dostawy różnych produktów. Według analiz PWC wartość rynku online do 2026 roku ma osiągnąć 162 mld zł (12 proc. wzrostu rocznie), z czego dostawy zakupów spożywczych będą rosnąć najszybciej (o 20 proc. w 2021).
Firma celuje w szeroką grupę odbiorców stawiając na wygodę, szybkość dostawy, konkurencyjne ceny, wspieranie lokalnych producentów oraz ograniczenie marnotrawienia produktów. To wartości ważne zarówno dla tych konsumentów, którzy korzystali już z zakupów online, jak i nowych klientów, dla których długi okres oczekiwania na zamówione towary stanowił dotychczas przeszkodę przed kupowaniem w sieci.
Szybko i tanio
Firma oferuje szeroką gamę produktów dostarczanych do klientów z położonych w poszczególnych dzielnicach mikro-magazynów. Dzięki temu może oferować dostawy w zaledwie 15 minut od złożenia zamówienia przez aplikację – codziennie, również w weekendy i dni wolne od handlu. Co ważne, JOKR nie działa jako “marketplace”, zbierając oferty innych firm, ale jako detalista. Pozwala to na optymalizację kosztów operacyjnych, eliminację pośredników oraz współpracę bezpośrednio z dostawcami, co umożliwia utrzymanie cen na poziomie tradycyjnych sklepów stacjonarnych, brak minimalnej wartości zamówienia oraz darmową dostawę.
“Zmieniamy zasady gry w zakresie błyskawicznych dostaw online w Polsce. Nasz cel jest prosty: chcemy szybko i tanio dostarczać klientom te produkty, których naprawdę potrzebują, zapewniając im przy tym najlepsze na rynku doświadczenia” mówi Piotr Lagowski, współzałożyciel JOKR. “JOKR to odpowiedź na realne potrzeby konsumentów oczekujących tego, że dostaną swoje zakupy tu i teraz. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych wiemy czego szukają nie tylko w skali danego miasta, ale nawet poszczególnych dzielnic”.
Szeroka gama produktów dla każdego
U podstaw działania JOKR leży dokładne poznanie potrzeb klientów – tak na poziomie indywidualnym, jak i lokalnym. Oprócz artykułów spożywczych firma posiada w sprzedaży produkty codziennego użytku, których ludzie często używają i potrzebują, a dziś zazwyczaj szukają ich w osiedlowych sklepach. “Chcemy być postrzegani jako dodatkowa lodówka. Jeśli ktoś w trakcie pieczenia ciasta zorientuje się, że brakuje mu masła, to może je zamówić, a my dostarczymy je w 15 minut. W tym czasie on może spokojnie ubijać jajka. Dzięki temu nie straci nawet chwili” – mówi Piotr Lagowski.
Firma stawia na lokalne specjały, dlatego blisko współpracuje z małymi dostawcami, aby być w stanie dostarczać popularne w danej okolicy produkty w konkurencyjnych cenach. Oprócz tego ma w ofercie towary znanych marek. W efekcie koszyk zakupowy konsumentów ewoluuje. Nowi klienci zazwyczaj dokonują spontanicznych zakupów (zwłaszcza napoje, słodycze i przekąski) lub uzupełniających (np. mleko czy jajka), lecz z czasem zamawiają coraz częściej i więcej tradycyjnych pozycji, zwiększając wartość zamówienia.
Dynamiczna ekspansja w Polsce
W celu dotrzymania obietnicy dostawy w 15 minut JOKR stawia na szybki rozwój. Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie, w których sklep rozpoczął działalność. Obecnie oferuje dostawę na terenie 7 warszawskich dzielnic: Woli, Bielan, Wilanowa, Służewca, Śródmieścia, Ursynowa, Mokotowa, Gocławia i Grochowa. Każdy z lokalnych mikro-magazynów obsługuje strefę o promieniu ok 2 km. W najbliższych tygodniach usługi JOKR będą uruchamiane w kolejnych rejonach stolicy. Firma planuje otwarcie 20 lokalnych centrów logistycznych do końca wakacji (w tym na Muranowie, Żoliborzu, Saskiej Kępie, Powiślu, Bemowie i Targówku), a także ekspansję w innych miastach.
“Nasz cel to szybkie, regularne poszerzanie pola działania. Chcemy startować w nowych dzielnicach nawet co tydzień. Już w najbliższym czasie będziemy dostępni po lewobrzeżnej stronie miasta – na Gocławiu i Grochowie. Aktualnie pracujemy nad ok. 15 umowami w stolicy i aktywnie patrzymy na inne miasta. To na co zwłaszcza zwracamy uwagę przy wyborze miejsc, w których działamy, to otoczenie i sąsiedztwo” doprecyzowuje Lagowski.
Firma skupia się na gęsto zaludnionych okolicach, zamiast drogich powierzchni handlowych przy głównych ulicach. Jest to spójne ze strategią lokalnego zakorzenienia JOKR w danej okolicy. Dzięki wykorzystaniu narzędzi do zaawansowanej analizy danych firma może szybko i elastycznie dostosowywać ofertę do preferencji klientów na poziomie poszczególnych dzielnic.
Oprócz Polski, JOKR działa już w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Meksyku, Kolumbii, Peru, Chile i Austrii. Wsparcie finansowe zapewniają mu największe globalne fundusze inwestycyjne, m. in. Softbank, Tiger Global, HV Capital czy polski Market One Capital.