Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego internetowo na zlecenie Visa Europe na pięciu europejskich rynkach, akceptacja kart płatniczych może mieć znaczący wpływ na liczbę klientów i obroty małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Odpowiadając na pytania o preferencje zakupowe, prawie połowa (47%) polskich konsumentów posiadających kartę płatniczą w grupie wiekowej 16-60 lat deklaruje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje. Konsumentów z podobnymi preferencjami jest odpowiednio 46% w Niemczech, 53% w Wielkiej Brytanii, 54% w Hiszpanii i aż 69% we Włoszech.
W okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie ok. 26% użytkowników kart w Polsce znalazło się w sytuacji, w której zrezygnowali z zakupów ze względu na brak możliwości zapłaty kartą, zaś 27% wybrało wówczas zakup u innego sprzedawcy, akceptującego karty.

Z badania wynika, że problem ograniczonej akceptacji kart dotyczy w większym stopniu małych i średnich przedsiębiorców w Polsce – w porównaniu z ich odpowiednikami w Niemczech czy Hiszpanii – i że ma on szczególne znaczenie przy próbach przyciągnięcia młodych klientów. Według wyników badania 41% polskich użytkowników kart z przedziału 16-34 lata oświadczyło, że nie dokonali zakupu towaru bądź usługi z powodu braku możliwości płacenia kartą – w porównaniu z 34% w Wielkiej Brytanii, 30% we Włoszech, 23% w Niemczech i 21% w Hiszpanii. 16% respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu udało się w takiej sytuacji do konkurencji.

Wśród polskich użytkowników kart ponad połowa (57%) ankietowanych zadeklarowała, że przy zakupie towarów lub usług o wartości od 51 do 200 złotych woli płatność kartą, przy czym odsetek ten wzrasta do 63% dla zakupów na kwoty powyżej 200 złotych. Wskazuje to na większe docenianie przez klientów bezpieczeństwa i wygody płatności kartami przy zakupach o wyższej wartości.