63 proc. Polaków zamierza skorzystać z promocji, robiąc zakupy w Black Friday – to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem (60 proc.). Według najnowszych badań Klarny, globalnej sieci płatności, zainteresowanie tym wydarzeniem w Polsce jest mniejsze, niż na innych rynkach. Ankiety przeprowadzone w 14 krajach europejskich i w USA wskazują, że największych entuzjastów listopadowego święta promocji można znaleźć głównie w Rumunii (81 proc. planujących zakupy), we Włoszech (79 proc.), w Hiszpanii (78 proc.), a także w Grecji (77 proc.). Mniejsze, niż Polacy, zainteresowanie promocjami deklarują tylko Niemcy, wśród których 38 proc. nie zamierza niczego kupować w Black Friday.

Duże oczekiwania i rozsądne wydawanie
Już na kilka tygodni przed planowanymi promocjami 66 proc. Polaków miało przynajmniej minimalne pojęcie o tym, co chcą kupić – najbardziej zdecydowani są Millenialsi, wśród których ten odsetek wynosił 74 proc.. Amerykanie zdecydowanie przodują w przygotowaniach do Black Friday – 77 proc. już w październiku planowało swoje zakupy, przy czym 31 proc. wiedziało dokładnie, co zamierza kupić. Najniższy odsetek osób, które z wyprzedzeniem zastanawiały się nad tym, co kupić w promocyjnych cenach, był wśród Czechów – 57 proc.

Dane z badania szwedzkiego fintechu ujawniają wysokie oczekiwania konsumentów względem zakupowego święta. Według raportu, 40 proc. respondentów w Polsce spodziewa się znaczących obniżek w sklepach, dzięki którym będą mogli „upolować” okazje w atrakcyjnych cenach. Widać to szczególnie wśród najmłodszej grupy badanych (18-26 lat), gdzie blisko 50 proc. osób oczekuje znalezienia bardzo korzystnych ofert.

34 proc. Polaków deklaruje, że istotne podczas zakupów w Black Friday jest dla nich to, aby kupować tylko te rzeczy, które mieszczą się w ich budżecie. Szczególnie widać to w grupie osób z pokolenia Baby Boomers (59-75 lat), gdzie aż 47 proc. respondentów zwraca na to uwagę.

Zaledwie 10 proc. Polaków obawia się z kolei, że podczas Black Friday wyda za dużo pieniędzy. W porównaniu do innych krajów, polscy konsumenci deklarują znacznie większą dyscyplinę w zarządzaniu budżetem. Przekroczenia zaplanowanych wydatków boją się m.in. Amerykanie (25 proc.), Brytyjczycy (16 proc.), a także Norwedzy (15 proc.).

Dla wielu osób Black Friday to przede wszystkim okazja do tego, aby kupić w lepszej cenie rzeczy, które i tak by kupili. W takim podejściu przodują Szwedzi (54 proc.), Holendrzy (49 proc.) i Norwedzy (47 proc.). Wśród Polaków na ten aspekt zwróciło uwagę tylko 27 proc. respondentów, najmniej wśród wszystkich rynków, na których przeprowadzono badanie. Okazuje się, że w naszym kraju to “Zetki” najczęściej właśnie w tym celu wykorzystują promocje w Black Friday (35 proc.).

Wyprzedażowe must-have
Niezależnie od kategorii produktów, jakie kupujemy podczas listopadowych promocji, większość konsumentów preferuje zakupy online. Polacy deklarują, że będą poszukiwać przede wszystkim ubrań i obuwia (49 proc.), elektroniki (41 proc.), kosmetyków (30 proc.) oraz produktów dla dzieci i biżuterii (po 26 proc.). Preferencje w kierunku zakupów przez Internet najwyraźniejsze są w przypadku elektroniki, produktów z kategorii rozrywki i erotyki oraz produktów dla dzieci – w każdej z tych kategorii ponad 70% respondentów planuje zakupy online. Z kolei stacjonarnie najwięcej osób zamierza kupować ubrania i obuwie, kosmetyki oraz biżuterię i akcesoria, nadal jednak jest to mniej niż połowa ankietowanych.

Usługi oferowane przez Klarnę – “Kup teraz, zapłać za 30 dni” oraz “Zapłać w 3 ratach” – umożliwiają konsumentom dokonywanie świadomych wyborów, planowanie wydatków i wykorzystywanie okazji bez ponoszenia dodatkowych kosztów, pozwalając im zdobyć to, czego potrzebują w bardziej atrakcyjnej cenie. W trakcie trwania Black Friday, do 26 listopada korzystając z metod płatności oferowanych przez fintech w Reserved, Ryłko, Sizeer i Orsay, przy transakcjach powyżej 200 zł, klienci automatycznie otrzymają zniżkę w wysokości 20 zł. Dzięki temu zakupy z Klarną staną się jeszcze bardziej korzystne.