GS1, neutralna, organizacja non-profit, która rozwijając i wdrażając globalne standardy wspiera współpracę pomiędzy partnerami handlowymi w 150 krajach, świętuje w tym roku swoje 40 lecie.
1973 roku liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji produktów, który teraz znany jest na świecie jako kod kreskowy GS1. Decyzja ta była początkiem powstania globalnego języka biznesu, który do dnia dzisiejszego zapewnia przejrzystość w łańcuchach dostaw. Rok później został zeskanowany pierwszy kod kreskowy w USA, w Troy, Ohio. 40 lat później każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie. Kodowanie produktów stało się czymś więcej niż tylko ich oznaczaniem kodem kreskowym i skanowaniem – ułatwiło rozwój globalnego handlu.
Kody kreskowe dzisiaj są już codziennością, elementem dobrze znanej technologii. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to właśnie one stały się zapowiedzą nadchodzącej ery masowego i otwartego handlu. Ich wynalezienie nie tylko zrewolucjonizowało sposób prowadzenia handlu detalicznego i wygenerowało miliardy dolarów zysków, ale także wywołało potrzebę współpracy i budowania konsensusu między dotychczasowymi konkurentami.
„GS1 odegrało ogromną rolę w kształtowaniu historii globalnego handlu przez ostatnie 40 lat, ponieważ liderzy organizacji widzieli ogromny potencjał we współpracy w zakresie standardów, którą umożliwiało zastosowanie kodów kreskowych w całym łańcuch dostaw.” – podkreśla Miguel Lopera, Prezydent GS1 & CEO.
W ciągu ostatnich czterdziestu lat, rozwiązania GS1 stały się nieodłącznym elementem procesów biznesowych u prawie 2 milionów użytkowników. To dzięki standardom GS1 ich użytkownicy mogą mówić wspólnym językiem, który nie tylko łączy ze sobą odległe geograficznie czy kulturowo przedsiębiorstwa, ale również pozwala na wykorzystanie potencjału dostępnych informacji.