Z najnowszego obszernego badania przeprowadzonego przez globalną firmę doradczą z sektora nieruchomości CBRE wynika, że około połowa konsumentów woli wygodne lokalne centra handlowe zamiast dużych galerii handlowych. Dlatego, aby poprawić sytuację mniejszych centrów oraz ulic handlowych, niezbędne są inwestycje w infrastrukturę tych obiektów.

W nowym badaniu sprawdzającym miejsca i sposoby robienia zakupów wzięło udział 21 000 konsumentów z 21 państw. Wyniki pokazują, że 49% badanych preferuje mniejsze centra i ulice handlowe zamiast dużych centrów handlowych. Ponadto 40% konsumentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że duże, regionalne centra handlowe będą w przyszłości jedynymi miejscami, w których warto będzie robić zakupy.

Ważnym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca robienia zakupów przez konsumentów jest wygodny dostęp – 49% respondentów dociera do miejsca, w którym najczęściej robią niespożywcze zakupy w 15 minut lub szybciej i są to na ogół sklepy przy mniejszych ulicach lub głównych ulicach handlowych. Większość kupujących wierzy ponadto, że mniejsze centra handlowe będą w przyszłości konkurowały z detalicznymi zakupami przez Internet.

Beata Kokeli, Senior Director w dziale powierzchni handlowych CBRE:

Jak obrazuje raport, w Polsce grupa osób deklarujących w badaniu, że dojeżdża do centrum handlowego, w którym najchętniej robi zakupy w trakcie kwadransa, stanowi ok. 40% respondentów. Nieco ponad 30% osób zajmuje to do pół godziny, a więcej niż 30 minut na dojazd musi poświęcić ok. 20% badanych. Konsumenci, którzy mogą dotrzeć do swojego ulubionego centrum w 5 minut stanowią jedynie 5% respondentów. To zestawienie może świadczyć o niewystarczającym nasyceniu polskiego rynku liczbą powierzchni handlowej, ale tylko w ujęciu ogólnym. W wielu polskich miastach faktycznie jest miejsce na kolejne centra handlowe. Jednak, gdy przyjrzymy się dokładniej lokalnym rynkom, zauważymy, że w niektórych miastach, jest nawet zbyt wiele centrów handlowych, które „kanibalizują” się nawzajem w rywalizacji o najemców i konsumentów. Inwestorzy, podejmując decyzję o rozpoczęciu budowy kolejnych galerii, powinni zachować rozsądek i dogłębniej analizować lokalne rynki. Powinni także pamiętać, że nawyki konsumentów stale się zmieniają i za kilka lat e-handel w tego typu raportach będzie solidniej reprezentowany niż dziś.