Z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte wśród przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych po 2000 roku) w Polsce wynika, że wśród gimnazjalistów media społecznościowe wyprzedziły rozmowy telefoniczne i stały się głównym narzędziem do komunikacji. Zdaniem ekspertów Deloitte rynek TMT (technologii, mediów i telekomunikacji) jest dziś w dużym stopniu rynkiem młodych odbiorców, do wymagań których producenci i dostawcy treści będą musieli się dostosować.

Jak pokazują dane analizowane przez Deloitte, zmienia się sposób w jaki korzystamy ze smartfonów. Na rynkach rozwiniętych w 2016 roku już około 26 proc. użytkowników smartfonów (ponad dwa razy więcej niż w 2012 roku i o 4 pp. więcej niż w 2015 roku) w ciągu danego tygodnia będzie komunikować się nie wykonując w tym czasie żadnych tradycyjnych połączeń telefonicznych. Zyskali oni miano, tzw. data exclusives. Grupa ta zastąpiła tradycyjne rozmowy np. wiadomościami (w tym SMSami), jednocześnie wykorzystując również usługi umożliwiające transmisję głosu i obrazu przez Internet.

Czy wśród polskich użytkowników smartfonów znajdziemy data exclusives? W połowie 2015 roku tylko około trzy czwarte dorosłych użytkowników smartfonów w Polsce w wieku 18-34 lat stwierdziło, że w ostatnim tygodniu wykonało lub odebrało standardową rozmowę telefoniczną. Ponadto, blisko 30 proc. dorosłych Polaków, częściej niż przed rokiem komunikuje się za pomocą SMSów i innych form wiadomości (wykorzystując do tego celu komunikatory Instant Messaging), e-mail oraz sieci społecznościowych. Jednak patrząc na preferowane usługi komunikacyjne wśród użytkowników smartfonów w Polsce, tradycyjne rozmowy telefoniczne są nadal bardzo popularne. Aż 78 proc. dorosłych użytkowników smartfonów nadal twierdzi, że w ciągu ostatniego tygodnia wykonało lub odebrało połączenie głosowe. Popularniejsze od nich okazały się jedynie SMSy.