Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) wraz z firmą Colliers International oraz IQS zbadały wybrane centra handlowe w ośmiu największych ośrodkach miejskich Polski, pod kątem ich przyjazności dla rodzin z dziećmi. Badanie objęło 62 obiekty o łącznej powierzchni najmu blisko 3,2 mln mkw. Analizie poddano obiekty handlowe o wielkości ponad 20 000 mkw., posiadające minimum 60 lokali, wyłączając te znajdujące się w rozbudowie lub gruntownej modernizacji. Badanie składało się z dwóch elementów – inspekcji dokonanej przez ekspertów Colliers i PRCH oraz anonimowych ankiet przeprowadzonych przez IQS wśród posiadających dzieci mieszkańców wybranych ośrodków miejskich. Wyniki badań zostały opublikowane w raporcie „Centra handlowe przyjazne dzieciom”, którego premiera miała miejsce 1 czerwca podczas międzynarodowych Targów ReDI w Warszawie.

Inspekcja ekspertów objęła charakterystykę ogólną obiektu, ofertę handlowo-usługowo-rozrywkową oraz udogodnienia dla rodzin z dziećmi. Za pomocą ankiety internetowej zbadano natomiast opinie rodziców na temat centrów handlowych przyjaznych rodzinom z .

— Właściciele i zarządcy centrów handlowych stale pracują nad tym aby ich obiekty były atrakcyjne dla klientów i nadążały za ich oczekiwaniami i potrzebami. Centra handlowe już dawno przestały być miejscem gdzie robimy tylko zakupy, ponieważ spędzamy w nich coraz więcej czasu. Nie dziwi zatem fakt, że galerie zmieniają się i starają zapewnić jak najbardziej komfortowe warunki dla wszystkich swoich klientów. Szczególną i zarazem chyba najbardziej wymagającą grupą są rodziny z dziećmi. Specjalne pokoje do karmienia i przewijania, strefy zabaw, animacje dla dzieci stają się powoli standardem na rynku, co cieszy, choć jak pokazują nasze badania w opinii rodziców jest jeszcze kilka elementów, które należy poprawić — mówi Radosław Knap, Dyrektor Generalny, Polska Rada Centrów Handlowych.

— Ogólna ocena odwiedzonych centrów handlowych pod kątem ich przyjazności rodzinom z dziećmi jest pozytywna. Właściciele i zarządcy obiektów myślą o swoich najmłodszych klientach i starają się wprowadzać rozwiązania wychodzące naprzeciw potrzebom dzieci. Wśród rozwiązań są zarówno inwestycje kapitałochłonne, jak i te możliwe do przeprowadzenia praktycznie bez ponoszenia nakładów finansowych, dzięki pozyskaniu współpracy innych firm i instytucji. Niezależnie jednak, czy jest to duża czy mała inwestycja, zawsze warto dobrze przemyśleć wdrażanie danego rozwiązania i dopasować je do realnych potrzeb lokalnej społeczności — mówi Katarzyna Michnikowska, Starszy Analityk, Dział Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

 

Najbardziej przyjazne dzieciom centra handlowe w 8 polskich aglomeracjach:

 

Warszawa

W ramach przeprowadzonego badania ocenie poddano piętnaście centrów handlowych, zlokalizowanych w aglomeracji warszawskiej, o łącznej powierzchni ponad 800 000 mkw. Z badania ankietowego wynika, że warszawskie centra handlowe spełniają oczekiwania rodziców z dziećmi w 81%. Najwyższe oceny zdobyły: Arkadia, Blue City oraz Galeria Mokotów. Zdaniem respondentów, w stołecznych centrach handlowych nadal brakuje profesjonalnych opiekunów-animatorów dla dzieci i większych, lepiej wyposażonych placów zabaw. W większości warszawskich centrów handlowych rodzicom przeszkadza także zbyt głośna muzyka.

 

Trójmiasto

W Trójmieście przyjęte kryteria wyboru spełniało osiem centrów, o łącznej powierzchni ok. 515 000 mkw. Według opinii klientów-rodziców na podium znalazły się: Park handlowy Matarnia w Gdańsku, Centrum Riviera w Gdyni oraz Galeria Bałtycka w Gdańsku. Centra handlowe w Trójmieście w 84% spełniają oczekiwania rodziców z dziećmi. Najbardziej zauważalnymi obszarami do poprawy w trójmiejskich obiektach są nie zawsze czyste i przystosowane toalety oraz brak odpowiednio wyposażonych pokoi rodzinnych.

 

Kraków

Eksperci zbadali tu siedem największych centrów handlowych o łącznej powierzchni blisko 380 000 mkw. Zdecydowana większość z nich jest dobrze przystosowana do potrzeb rodzin z dziećmi. Za najbardziej przyjazną dzieciom galerię w Krakowie respondenci uznali Bonarka City Centre, następnie M1 i Galerię Bronowice. Krakowskie centra handlowe spełniają oczekiwania klientów z dziećmi średnio na 84.

 

Łódź

W Łodzi badaniu poddano siedem centrów handlowych o łącznej powierzchni ok. 410 000 mkw. W opinii respondentów jedynie dwa centra handlowe wyróżniają się przyjaznością dla rodziców z dziećmi: Manufaktura oraz Port Łódź – ten drugi wygrywa wśród rodziców dzieci najmłodszych. Pozostałe centra handlowe uplasowały się daleko za nimi w przeprowadzonym badaniu, jednak ogólny poziom satysfakcji ankietowanych wyniósł 87% i był najwyższych wśród badanych miast. Oczekiwania rodziców w Łodzi koncentrują się wokół oferty rozrywkowej dla dzieci, bezpieczeństwa i przystosowanych dla małych dzieci rozwiązań (toalety, pokoje do karmienia itp.).

 

Wrocław

W stolicy województwa dolnośląskiego eksperci odwiedzili aż dziesięć obiektów o łącznej powierzchni ponad 520 000 mkw., zlokalizowanych zarówno w centrum miasta, jak i na jego obrzeżach. Centra handlowe we Wrocławiu spełniają oczekiwania rodziców w 81%. Najbardziej przyjazne dzieciom centra, zdaniem respondentów, to Magnolia Park, Aleja Bielany i Pasaż Grunwaldzki. Mieszkańcy Wrocławia oczekują, że centra handlowe będą przede wszystkim bezpieczne, zapewnią dzieciom rozrywkę na wysokim poziomie oraz specjalne udogodnienia dla rodziców z małymi dzieci.

 

Poznań

Eksperci poddalianalizie osiem obiektów o łącznej powierzchni ok. 340 000 mkw. Większość odwiedzonych centrów wyposażona została w podstawowe udogodnienia dla rodzin z małymi dziećmi, m.in. pokoje rodzinne, parki zabaw oraz przystosowane strefy gastronomiczne. Pozwoliło to spełnić oczekiwania rodziców w 81%. Jakość wspominanej infrastruktury oraz jej dostępność jest jednak w dość dużym stopniu zróżnicowana w zależności od obiektu. Zdaniem respondentów, centra najbardziej przyjazne dzieciom, to: Galeria Malta, Poznań City Center i King Cross Marcelin.

 

Szczecin

Eksperci odwiedzili tu cztery centra handlowe o łącznej powierzchni ok. 143 000 mkw. Według respondentów najbardziej przyjazne rodzinom z dziećmi centra w mieście to Galaxy oraz Kaskada. Pozostałe obiekty pozostają daleko w tyle. Ogólny poziom satysfakcji ankietowanych jest jednak dość wysoki – 83%. Do ideału brakuje dużych, świetnie wyposażonych placów zabaw, które umożliwiałyby łączenie zakupów z pomysłem na spędzenia wolnego czasu z dziećmi.

 

Katowice

W Katowicach eksperci odwiedzili trzy centra handlowe o łącznej powierzchni ok. 180 000 mkw., obsługujące zarówno mieszkańców miasta jak i całej aglomeracji. Za najbardziej przyjazne centra handlowe dla rodziców z dziećmi respondenci uznali kolejno: Silesia City Center, Galerię Katowicką i 3 Stawy. Generalnie katowickie centra handlowe ocenione zostały przez respondentów dość wysoko gdyż spełniają oczekiwania rodziców na 82,5%. Brakujące 17,5% to przede wszystkim lepiej wyposażone i większe place zabaw.

— Przy okazji badania mieliśmy okazję przekonać się, czy, i na ile centra handlowe mogą być postrzegane jako miejsca niezbyt odpowiednie do spędzania czasu z dzieckiem – i z rodziną w ogóle. Przeprowadzone przez nas badanie, pokazało, jak ważne jest dla rodziców korzystających z galerii handlowych zapewnienie ich dzieciom naprawdę atrakcyjnej rozrywki, możliwości zjedzenia wspólnego, dobrego posiłku z rodziną, pójścia razem np. do kina. Możliwość przebywania na świeżym powietrzu – zapewnienie zewnętrznego placu zabaw, ogród, fontanna, lokalizacja w pobliżu parku to bardzo istotne elementy, które mogą wpływać pozytywnie na postrzeganie centrum handlowego przez rodziny z dziećmi. — mówi Agnieszka Kowalewska, Project Manager, IQS

Najwyżej ocenione centra handlowe przyciągają rodziny różnorodną strefą restauracyjną, kinami, rodzinnymi centrami rozrywki, szkołami tańca dla dzieci czy modułami sportowo-rekreacyjnymi. W niektórych obiektach organizowane są zajęcia teatralne, edukacyjne i artystyczne, a w innych działają świetlice, biblioteki, czytelnie lub szkoły językowe. Centra, które dysponują zewnętrznymi terenami, zagospodarowują je na place zabaw, boiska sportowe lub boiska do gier.