Ranking Mastercard Global Destination Cities Index: Origins pokazuje, że Chiny doganiają USA, jeśli chodzi o liczbę osób podróżujących za granicę, i stanowią siłę napędową globalnej turystyki
Trwające stulecie już teraz uznaje się za czas dominacji Chin, a najnowsza edycja rankingu Mastercard jest tego kolejnym potwierdzeniem. W opublikowanym właśnie raporcie specjalnym Global Destination Cities Index: Origins badacze przyjrzeli się, z których krajów pochodzi największa liczba turystów wyjeżdżających za granicę. Chiny kontynentalne wskoczyły z 7. miejsca w 2009 r. na 2. pozycję obecnie. Większa liczba turystów wyjeżdża tylko z USA.
Ranking Mastercard Global Destination Cities Index: Origins to zestawienie lokalizacji, z których w podróż zagraniczną udaje się najwięcej osób, oraz krajów lub regionów najczęściej będących ich celem. Jak wynika z danych Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC), na całym świecie branża turystyczna wygenerowała w 2018 r. rekordowe obroty o wartości 8,8 bln USD (około 34 bln PLN, 15 razy więcej niż PKB Polski) i stanowiła miejsce pracy dla 319 mln ludzi (ponad 8 razy tyle, ile mieszka w Polsce).
W tym roku najwięcej podróżnych pochodziło z USA, a na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się: Chiny, Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Wzrosła też częstotliwość podróży w całym regionie Azji i Pacyfiku: Korea Południowa i Tajwan, które przed dekadą nie zmieściły się w pierwszej dziesiątce, w tym roku uplasowały się odpowiednio na 6. i 10. miejscu. Oto czołówka zestawienia krajów, z których pochodzi najwięcej turystów podróżujących za granicę:
1. Stany Zjednoczone
2. Chiny kontynentalne
3. Niemcy
4. Wielka Brytania
5. Francja
6. Korea Południowa
7. Japonia
8. Kanada
9. Rosja
10. Tajwan
Najczęściej odwiedzane kraje wg kraju pochodzenia podróżnych:
POZYCJA |
KRAJ POCHODZENIA |
KRAJ NR 1 |
KRAJ NR 2 |
KRAJ NR 3 |
1 |
Stany Zjednoczone |
Meksyk |
Kanada |
Włochy |
2 |
Chiny kontynentalne |
Tajlandia |
Japonia |
Stany Zjednoczone |
3 |
Niemcy |
Włochy |
Hiszpania |
Austria |
4 |
Wielka Brytania |
Hiszpania |
Stany Zjednoczone |
Indie |
5 |
Francja |
Hiszpania |
Stany Zjednoczone |
Wielka Brytania |
6 |
Korea Południowa |
Japonia |
Chiny kontynentalne |
Wietnam |
7 |
Japonia |
Stany Zjednoczone |
Chiny kontynentalne |
Tajwan |
8 |
Kanada |
Stany Zjednoczone |
Meksyk |
Indie |
9 |
Rosja |
Turcja |
Tajlandia |
Tunezja |
10 |
Tajwan |
Japonia |
Korea Południowa |
Tajlandia |
Najczęściej odwiedzane miasta wg kraju pochodzenia podróżnych:
POZYCJA |
KRAJ POCHODZENIA |
MIASTO NR 1 |
MIASTO NR 2 |
MIASTO NR 3 |
1 |
Stany Zjednoczone |
Cancun, Meksyk |
Toronto, Kanada |
Londyn, Wielka Brytania |
2 |
Chiny kontynentalne |
Bangkok, Tajlandia |
Seul, Korea Południowa |
Tokio, Japonia |
3 |
Niemcy |
Palma de Mallorca, Hiszpania |
Bolzano, Włochy |
Tiroler Unterland, Austria |
4 |
Wielka Brytania |
Palma de Mallorca, Hiszpania |
Paryż, Francja |
Dublin, Irlandia |
5 |
Francja |
Londyn, Wielka Brytania |
Marrakesz, Maroko |
Barcelona, Hiszpania |
6 |
Korea Południowa |
Osaka, Japonia |
Hokkaido, Japonia |
Tokio, Japonia |
7 |
Japonia |
Tajpej, Tajwan |
Seul, Korea Południowa |
Bangkok, Tajlandia |
8 |
Kanada |
Waszyngton D.C., Stany Zjednoczone |
Las Vegas, Stany Zjednoczone |
Nowy Jork, Stany Zjednoczone |
9 |
Rosja |
Antalya, Turcja |
Pattaya, Tajlandia |
Phuket, Tajlandia |
10 |
Tajwan |
Tokio, Japonia |
Hokkaido, Japonia |
Okinawa, Japonia |
„Dzięki naszemu rankingowi lokalni urzędnicy i przedsiębiorcy mogą sprawdzić, jak podróżni wydają pieniądze w miejscach docelowych swoich podróży, żeby skuteczniej planować i promować swoją ofertę turystyczną. Dobrze prosperująca turystyka może być katalizatorem wzrostu przynoszącym korzyści zarówno turystom odwiedzającym dane miejsce, jak i lokalnej społeczności. Mastercard ze swoją wiedzą i technologią pomaga miastom i regionom wykorzystywać wiążące się z tym szanse” — mówi Diana Robino, wiceprezes Mastercard ds. partnerstw w branży turystycznej.
Mastercard jest kluczowym partnerem technologicznym dla branży turystycznej na całym świecie. Firma oferuje m.in. rozwiązania z zakresu analityki dużych zbiorów danych, cyfrowej tożsamości, płatności bezgotówkowych i ich bezpieczeństwa, zarządzania ruchem turystycznym czy doradztwa w zakresie infrastruktury. Innymi słowy, Mastercard pomaga swoim partnerom z branży turystycznej lepiej zrozumieć wzorce handlowe i zapewnić ich klientom bardziej zintegrowane doświadczenia.
Stawianie czoła wyzwaniom stojącym przed światową turystyką to zbyt duże zadanie dla jednej firmy branży czy administracji pojedynczego państwa. Połączenie zasobów z różnych dyscyplin i sektorów — w tym publicznego i prywatnego — umożliwia całościowe spojrzenie na poszczególne zagadnienia oraz tworzenie innowacji i bardziej zrównoważonych rozwiązań.
Mastercard GDCI: Origins jest publikacją tematyczną wchodzącą w skład raportów pod nazwą Global Destination Cities Index. W tym roku dotychczas opublikowano raport Mastercard GDCI: Play, na temat miast najczęściej wybieranych w celach wypoczynkowych i rozrywkowych. Kolejne raporty z tej serii zostaną opublikowane w najbliższych miesiącach.