Ranking Mastercard Global Destination Cities Index: Origins pokazuje, że Chiny doganiają USA, jeśli chodzi o liczbę osób podróżujących za granicę, i stanowią siłę napędową globalnej turystyki

Trwające stulecie już teraz uznaje się za czas dominacji Chin, a najnowsza edycja rankingu Mastercard jest tego kolejnym potwierdzeniem. W opublikowanym właśnie raporcie specjalnym Global Destination Cities Index: Origins badacze przyjrzeli się, z których krajów pochodzi największa liczba turystów wyjeżdżających za granicę. Chiny kontynentalne wskoczyły z 7. miejsca w 2009 r. na 2. pozycję obecnie. Większa liczba turystów wyjeżdża tylko z USA.

Ranking Mastercard Global Destination Cities Index: Origins to zestawienie lokalizacji, z których w podróż zagraniczną udaje się najwięcej osób, oraz krajów lub regionów najczęściej będących ich celem. Jak wynika z danych Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC), na całym świecie branża turystyczna wygenerowała w 2018 r. rekordowe obroty o wartości 8,8 bln USD (około 34 bln PLN, 15 razy więcej niż PKB Polski) i stanowiła miejsce pracy dla 319 mln ludzi (ponad 8 razy tyle, ile mieszka w Polsce).

W tym roku najwięcej podróżnych pochodziło z USA, a na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się: Chiny, Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Wzrosła też częstotliwość podróży w całym regionie Azji i Pacyfiku: Korea Południowa i Tajwan, które przed dekadą nie zmieściły się w pierwszej dziesiątce, w tym roku uplasowały się odpowiednio na 6. i 10. miejscu. Oto czołówka zestawienia krajów, z których pochodzi najwięcej turystów podróżujących za granicę:

1. Stany Zjednoczone
2. Chiny kontynentalne
3. Niemcy
4. Wielka Brytania
5. Francja
6. Korea Południowa
7. Japonia
8. Kanada
9. Rosja
10. Tajwan

Najczęściej odwiedzane kraje wg kraju pochodzenia podróżnych:

POZYCJA

KRAJ POCHODZENIA

KRAJ NR 1

KRAJ NR 2

KRAJ NR 3

1

Stany Zjednoczone

Meksyk

Kanada

Włochy

2

Chiny kontynentalne

Tajlandia

Japonia

Stany Zjednoczone

3

Niemcy

Włochy

Hiszpania

Austria

4

Wielka Brytania

Hiszpania

Stany Zjednoczone

Indie

5

Francja

Hiszpania

Stany Zjednoczone

Wielka Brytania

6

Korea Południowa

Japonia

Chiny kontynentalne

Wietnam

7

Japonia

Stany Zjednoczone

Chiny kontynentalne

Tajwan

8

Kanada

Stany Zjednoczone

Meksyk

Indie

9

Rosja

Turcja

Tajlandia

Tunezja

10

Tajwan

Japonia

Korea Południowa

Tajlandia

Najczęściej odwiedzane miasta wg kraju pochodzenia podróżnych:

POZYCJA

KRAJ POCHODZENIA

MIASTO NR 1

MIASTO NR 2

MIASTO NR 3

1

Stany Zjednoczone

Cancun, Meksyk

Toronto, Kanada

Londyn, Wielka Brytania

2

Chiny kontynentalne

Bangkok, Tajlandia

Seul, Korea Południowa

Tokio, Japonia

3

Niemcy

Palma de Mallorca, Hiszpania

Bolzano, Włochy

Tiroler Unterland, Austria

4

Wielka Brytania

Palma de Mallorca, Hiszpania

Paryż, Francja

Dublin, Irlandia

5

Francja

Londyn, Wielka Brytania

Marrakesz, Maroko

Barcelona, Hiszpania

6

Korea Południowa

Osaka, Japonia

Hokkaido, Japonia

Tokio, Japonia

7

Japonia

Tajpej, Tajwan

Seul, Korea Południowa

Bangkok, Tajlandia

8

Kanada

Waszyngton D.C., Stany Zjednoczone

Las Vegas, Stany Zjednoczone

Nowy Jork, Stany Zjednoczone

9

Rosja

Antalya, Turcja

Pattaya, Tajlandia

Phuket, Tajlandia

10

Tajwan

Tokio, Japonia

Hokkaido, Japonia

Okinawa, Japonia

„Dzięki naszemu rankingowi lokalni urzędnicy i przedsiębiorcy mogą sprawdzić, jak podróżni wydają pieniądze w miejscach docelowych swoich podróży, żeby skuteczniej planować i promować swoją ofertę turystyczną. Dobrze prosperująca turystyka może być katalizatorem wzrostu przynoszącym korzyści zarówno turystom odwiedzającym dane miejsce, jak i lokalnej społeczności. Mastercard ze swoją wiedzą i technologią pomaga miastom i regionom wykorzystywać wiążące się z tym szanse” — mówi Diana Robino, wiceprezes Mastercard ds. partnerstw w branży turystycznej.

Mastercard jest kluczowym partnerem technologicznym dla branży turystycznej na całym świecie. Firma oferuje m.in. rozwiązania z zakresu analityki dużych zbiorów danych, cyfrowej tożsamości, płatności bezgotówkowych i ich bezpieczeństwa, zarządzania ruchem turystycznym czy doradztwa w zakresie infrastruktury. Innymi słowy, Mastercard pomaga swoim partnerom z branży turystycznej lepiej zrozumieć wzorce handlowe i zapewnić ich klientom bardziej zintegrowane doświadczenia.

Stawianie czoła wyzwaniom stojącym przed światową turystyką to zbyt duże zadanie dla jednej firmy branży czy administracji pojedynczego państwa. Połączenie zasobów z różnych dyscyplin i sektorów — w tym publicznego i prywatnego — umożliwia całościowe spojrzenie na poszczególne zagadnienia oraz tworzenie innowacji i bardziej zrównoważonych rozwiązań.

Mastercard GDCI: Origins jest publikacją tematyczną wchodzącą w skład raportów pod nazwą Global Destination Cities Index. W tym roku dotychczas opublikowano raport Mastercard GDCI: Play, na temat miast najczęściej wybieranych w celach wypoczynkowych i rozrywkowych. Kolejne raporty z tej serii zostaną opublikowane w najbliższych miesiącach.