Najnowsze badania przeprowadzone w kwietniu bieżącego roku przez TNS Polska na zlecenie Trusted Shops wskazują, że co dziesiąty Polak robi zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. Dwóch na trzech kupujących online przed zakupem zwraca uwagę na komentarze innych konsumentów.

Ujednolicone przepisy z zakresu prawa e-commerce i takie same zasady dotyczące zakupów w sieci sprawiają, że coraz więcej Polaków kupuje w europejskich sklepach internetowych. Spośród europejskich rynków e-commerce, największą popularnością cieszą się niemieckie oraz brytyjskie sklepy internetowe, w których zakupy dokonało odpowiednio, 15% oraz 9% respondentów. Osoby, którym zdarzyło się kupować online za granicą dokonywały również transakcji w chińskich e-sklepach. Taką odpowiedź wskazało 31% respondentów. Azjatyckie e-sklepy często oferują konsumentom szeroki wybór produktów oraz opcję darmowej dostawy.

Zakupy przez internet dają mniejsze poczucie bezpieczeństwa niż te tradycyjne. Z tego względu konsumenci szukają dodatkowych elementów potwierdzających wiarygodność e-sklepu. Na pierwszym miejscu w zastawieniu z wynikiem 68% znalazły się opinie innych kupujących online. Prawie połowa Polaków (49%) zwraca również uwagę, czy sklep oferuje możliwość skorzystania z gwarancji zwrotu pieniędzy. Konsumenci chcą mieć pewność, że w przypadku pojawienia się jakichkolwiek trudności z realizacją zamówienia otrzymają zwrot wpłaconych pieniędzy. Trzecie miejsce na podium należy do znaków jakości, które są potwierdzeniem bezpieczeństwa transakcji. Certyfikat powinien być jednak nadany przez rozpoznawalną i znaną konsumentom firmę. Aspekt ten jest ważny dla ponad jednej czwartej ankietowanych (28%).

„Badania wskazują na rosnącą rolę opinii jako kryterium wyboru podczas zakupów online. Jest to cenna wskazówka dla właścicieli sklepów internetowych, że warto zadbać o niezależny i wiarygodny system opinii. Przedsiębiorcy nie powinni obawiać się mniej przychylnych komentarzy. Są one chętniej czytane niż pozytywne wpisy i dlatego warto popracować nad szybką i kompetentną odpowiedzią ze strony sklepu. Dla konsumentów ogromne znaczenie ma sposób rozwiązania problemu. Jeśli e-sprzedawca wyjaśni trudną sytuację z klientem i zaproponuje korzystne rozwiązanie, wówczas może liczyć na przychylność innych konsumentów” – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.